Land Rover en BORN zoeken creatief talent met internationale designwedstrijd

15 NOVEMBER 2017, BEESD
De 2018-editie van de Land Rover BORN Awards is officieel van start gegaan. Deelnemers aan de jaarlijkse, internationale designwedstrijd kunnen zich vanaf vandaag online aanmelden via www.born.com.

De Land Rover BORN Awards inspireert designers om nieuwe producten te ontwerpen die het leven van mensen kunnen verrijken. De opening van de inschrijving volgt na de wereldpremière van de nieuwe Range Rover in het Design Museum in Londen. Het thema van de 2018 Land Rover BORN Awards is ‘peerless’, ofwel weergaloos - een passende omschrijving van Land Rovers luxueuze SUV. De designwedstrijd is toegankelijk voor iedereen, of het nu gaat om bekende of onbekende namen. De inzendingen worden beoordeeld door een jury onder leiding van Gerry McGovern, Chief Design Officer bij Land Rover, en Jean-Christophe Chopin, oprichter en CEO van BORN.

Om het internationale karakter van de designwedstrijd te benadrukken en de waarde van de Land Rover BORN Awards te vergroten, bestaat de designwedstrijd voor het eerst uit zeven (nationale) competities voor de Verenigde Staten, China, het Verenigd Koninkrijk, Italië, Frankrijk, Spanje en de rest van de wereld. De deelnemers gaan met elkaar de strijd aan in zes categorieën: architectuur, technologie, thuis, mode, sport en mobiliteit. De inzendingen worden door de jury beoordeeld op innovatie, duurzaamheid, relevantie en begeerlijkheid.

Van alle inzendingen – bijna 6.000 vorig jaar – worden uit iedere (landen)competitie per categorie twee finalisten gekozen. Deze designs worden getoond tijdens de prestigieuze Design Week in Milaan, in mei 2018. Tevens gaan de finalisten met elkaar de strijd aan voor de eindoverwinning. De uiteindelijke winnaars van de Land Rover BORN Awards worden in juli 2018 in Londen bekend gemaakt. Behalve alle aandacht van (bekende) designprofessionals en lifestylejournalisten krijgen de winnaars ook toegang tot BORN Conversations, waar experts bijeenkomen om ideeën over design uit te wisselen.

Gerry McGovern, Chief Design Officer bij Land Rover: “Peerless is a term that continues to inspire me. It alludes to the idea that there's nothing else quite like it. A peerless design stands apart, for all the right reasons. It's easy to simply be different... but to truly deserve the term ’peerless’ takes imagination, intellect, wit, and more than a little wisdom. Land Rover's creative partnership with BORN continues to stimulate great ideas, putting design in the spotlight promoting the discipline of design internationally and, I hope, serving to inspire the next generation of designers.”

Jean-Christophe Chopin, oprichter en CEO van BORN: “The next iteration of the BORN Awards will encompass even more incredible creators from around the world. The theme of ‘peerless’ is completely appropriate for such groundbreaking and inventive personalities. BORN and Land Rover are united in our belief in the importance of recognizing the contribution these creators make to changing the world for the better. I founded BORN to find and celebrate the most innovative design in the world, both functionally and aesthetically, and by expanding the awards internationally and holding the BORN Conversations simultaneously, we are taking the next step towards a better world: one in which truly inspirational design has a tangible effect on improving the lives of everyone.”