283036 01 jaguar vector racing v20e 086b14 large 1528979270

Jaguar Vector Racing zet snelheidsrecords voor elektrische boten

Jaguar Vector Racing heeft het wereldsnelheidsrecord voor elektrisch aangedreven boten verbeterd. De unieke, batterij-elektrisch aangedreven Jaguar Vector V20E liet een gemiddelde snelheid van 142,6 km/uur noteren. Het record is gevestigd op het beroemde Coniston Water in Engeland, over een traject van een kilometer lengte dat in twee richtingen is afgelegd.

De elektrische boot is ontworpen en gebouwd door Jaguar Vector in samenwerking met Jaguar Racings technische partner, Williams Advanced Engineering. Jaguar Vectors medeoprichter en technisch directeur Peter Dredge bestuurde de V20E.

Formula E en Jaguar I-PACE

De Jaguar Vector Racing V20E dankt zijn prestaties voor een groot deel aan de ervaringen die Jaguar heeft opgedaan met de Formula E en met de I-PACE. Zowel de elektrische speedboot als de elektrische I-PACE zijn ontwikkeld met de kennis van het Panasonic Jaguar Racing Team in het FIA Formula E Championship. Jaguar heeft eerder dit jaar ‘s werelds eerste raceklasse voor volledig elektrische productieauto’s opgezet: de Jaguar I-PACE eTROPHY. Daaraan nemen teams deel met een speciaal voor de races geprepareerde versie van de Jaguar I-PACE.

Jaguar presenteerde zich in oktober 2017 als de exclusieve partner van Vector. Het team onderneemt de komende achttien maanden nog meer pogingen om nieuwe nationale en wereldrecords te vestigen. Beide partners willen grenzen verleggen en laten zien waartoe Britse ingenieurs en bedrijven in staat zijn.

Malcolm Crease, CEO, Jaguar Vector Racing:

“After 12 months of hard work, this is a fantastic result for the team and our partners and a great first step in bringing the power and versatility of electrification to the marine industry. It is a great honour for the Vector team to follow in the footsteps of Donald Campbell CBE and to set a world record on the historic Coniston Water.”

Mark Cameron, Director of Experiential Marketing, Jaguar Land Rover:

“Congratulations to Jaguar Vector Racing for setting a new benchmark for an electric boat with this world record. Jaguar is at the forefront of electrification technology and our mission is to ‘Race To Innovate’ on track and on the water. Thank you to the whole team and our technical partner Williams Advanced Engineering for successfully transferring the technology we are using in Formula E with Panasonic Jaguar Racing from racecar to power boat.”

Craig Wilson, Managing Director, Williams Advanced Engineering:

“Williams Advanced Engineering is proud to have supported this new world record by Jaguar Vector Racing by using our award-winning knowledge of electrification to provide the boat’s electric power, motor and control systems. Our experience from powering the entire Formula E grid for the past four seasons of racing and our ongoing partnership with Jaguar in the ABB FIA Formula E championship provided the technical and operational platform required to achieve this fantastic result. Congratulations to all involved in this wonderful achievement.”

Over Vector

Het Britse Vector Powerboats is in 2012 opgericht en kreeg erkenning door onder meer twee opeenvolgende overwinningen in de historische bootrace Cowes-Torquay-Cowes in 2014 en 2015. In 2017 maakte Vector bekend dat Jaguar de nieuwe partner werd, met een focus op sportiviteit, lifestyle en Brits erfgoed. Het team wil de komende achttien maanden meer snelheidsrecords vestigen.

Over Jaguar Racing

Jaguar keerde in oktober 2016 terug in de racerij, als eerste premiummerk in het volledig elektrische FIA Formula E-kampioenschap. Jaguar gebruikt zijn ervaring in de Formula E voor de ontwikkeling van elektrische aandrijving voor toekomstige modellen van Jaguar Land Rover. Jaguar hanteert daarvoor het motto ‘Race to Innovate’. Deelnemende fabrikanten kunnen hun eigen aandrijflijn – motor, transmissie, inverter en achterwielophanging – ontwikkelen. Onderdelen die door alle teams worden gebruikt om kosten te drukken, zijn het koolstofvezel chassis en de batterij. Het doel is de ontwikkeling van aandrijflijnen voor elektrische auto’s.

Over Williams Advanced Engineering

In 2010 breidde Williams Grand Prix Engineering Limited zijn activiteiten uit en richtte Williams Advanced Engineering op. Het bedrijf brengt – dankzij vier succesvolle decennia in Formule 1 – met de beste technici in de sector de meest vooruitstrevende technologie op de markt. Williams Advanced Engineering biedt technische innovaties van wereldklasse, ontwikkelings-, test- en productiefaciliteiten en operationele dienstverlening aan de automotive sector en die van de autosport, de lucht- en ruimtevaart, defensie, gezondheid en energie. Het bedrijf is in 2018 door de Britse koningin onderscheiden met de Queen’s Award for Enterprise in Innovation.