Jaguar Land Rover wijst toekomstige autonome auto’s de weg

Jaguar Land Rover heeft een systeem ontwikkeld waarmee autonome auto’s andere weggebruikers laten zien wat ze gaan doen. De autonome auto projecteert symbolen op de weg die aangeven of de auto gaat rijden, stopt of afslaat.

De technologie is ontwikkeld in het kader van onderzoek naar de mogelijkheden om het vertrouwen in de techniek van autonome auto’s bij andere verkeersdeelnemers te vergroten. In de toekomst zou het systeem ook kunnen worden gebruikt om detectie van obstakels en reisinformatie te delen met voetgangers.

Deze projecties – getest met autonome stadsvoertuigjes, Pods genoemd, die door het Britse bedrijf Aurrigo zijn ontwikkeld – bestaan uit lijnen en balken met variabele spatiëring. De spatiëring wordt krapper naarmate de Pod afremt en de balken komen tegen elkaar als de auto tot stilstand komt. Als de Pod weer in beweging komt en versnelt, wordt de ruimte tussen de lijnen weer groter. Als de Pod een bocht gaat nemen, ‘waaieren’ de lichtbalken uit in de richting die de Pod afslaat.

Uit onderzoek blijkt dat 41 procent van de weggebruikers en voetgangers zich zorgen maakt over autonome voertuigen in het dagelijkse verkeer*. Daarom hebben ingenieurs van Jaguar Land Rovers Future Mobility-divisie – in samenwerking met cognitieve psychologen – tests uitgevoerd. In een nagebouwde stedelijke verkeerssituatie in een fabriek in Coventry is het innovatieve systeem beproefd en werd de mate van vertrouwen in autonome voertuigen vastgelegd die de ‘proefpersonen’ aangaven – zowel met als zonder projecties.

Het testprogramma – waarin ook ‘virtuele ogen’ op de intelligente Pods werden gemonteerd om te ervaren of met ‘oogcontact’ het vertrouwen in de technologie** toenam – is uitgevoerd in het kader van Jaguar Land Rovers UK Autodrive-project dat door de Britse overheid wordt gesubsidieerd.

Pete Bennett, Future Mobility Research Manager van Jaguar Land Rover, vertelt: “The trials are about understanding how much information a self-driving vehicle should share with a pedestrian to gain their trust. Just like any new technology, humans have to learn to trust it, and when it comes to autonomous vehicles, pedestrians must have confidence they can cross the road safely. This pioneering research is forming the basis of ongoing development into how self-driving cars will interact with people in the future.”

Veiligheid blijft de hoogste prioriteit bij de investeringen van Jaguar Land Rover in technologie voor autonoom rijden. Tegelijkertijd ontwikkelt Jaguar Land Rover zich als toonaangevende fabrikant op het gebied van autonome, verbonden, elektrische en gedeelde mobiliteit. De test past perfect bij de langetermijndoelen van Jaguar Land Rover: auto’s veiliger maken, kostbare tijd van klanten vrijmaken en mobiliteit voor iedereen verbeteren.

Deze doelstellingen gelden ook al voor de huidige modellen van Jaguar Land Rover – inclusief de Jaguar F-PACE en de Range Rover Velar. Die zijn immers voorzien van of leverbaar met een reeks Advanced Driver Assistance Systems, zoals Adaptive Cruise Control, Blind Spot Assist en Intelligent Speed Limiter.

Hqdefault