306309 00 land rover drive against malaria 655f4b large 1552487151

Land Rover steunt Drive Against Malaria ook in 2019

Land Rover steunt ook in 2019 Drive Against Malaria. Al sinds 2008 levert Land Rover op diverse manieren een bijdrage aan de stichting. Dat kreeg in 2009 een permanent karakter en sindsdien steunt Land Rover Nederland de organisatie elk jaar met een donatie van € 50.000,-, waarvan de helft door de dealers is bijeengebracht. Ook dit jaar schenken de Nederlandse importeur en de Nederlandse dealerorganisatie dat bedrag aan de stichting.

Malaria is nog altijd een van de grootste gezondheidsproblemen ter wereld. Elk jaar infecteert de malariamug ruim 216 miljoen mensen en eist de ziekte ruim 450.000 levens. Op het Afrikaanse continent sterven wekelijks ongeveer 10.000 kinderen onder de twaalf jaar aan malaria en daarnaast raken jaarlijks ruim 80.000 kinderen onder de 5 jaar gehandicapt als gevolg van de ziekte. Bescherming is eenvoudig omdat de mug alleen ’s nachts steekt. Gezinnen moeten worden voorzien van een geïmpregneerd muskietennet met een prijs van € 5,- per stuk.

Drive Against Malaria is een initiatief van de Brit David Robertson, die in 1988 begon met zijn wereldwijde malariacampagne. Per Land Rover trok hij door Afrika om muskietennetten en medicijnen te verstrekken. Sinds 1999 werkt hij samen met de Nederlandse tv-presentatrice Julia Samuël. Met Land Rovers brengen zij netten naar alle uithoeken van Afrika. Zij verzorgen jaarlijks ruim 20.000 netten, 17.000 levensreddende behandelingen en ontfermen zich over meer dan 150.000 mensen. Sinds oprichting van de stichting hebben zij al 489.610 mensen kunnen beschermen tegen malaria. Toen Drive Against Malaria werd opgericht, bedroeg het aantal dodelijke slachtoffers als gevolg van de ziekte nog meer dan een miljoen per jaar.

Land Rover Nederland is al jarenlang een enthousiaste supporter van de stichting Drive Against Malaria, waarbij het al meerdere keren ook op ad hoc-basis bedragen heeft geschonken. Ook in 2019 doneert de Nederlandse import- en dealerorganisatie van Land Rover met plezier € 50.000,-.