321832 jlr stressverlagend rijden 00 bccef0 original 1562596160

Nieuwe technologie Jaguar Land Rover helpt stress te verminderen

Jaguar Land Rover onderzoekt nieuwe kunstmatige intelligentie (AI)-technologie om veranderingen in onze gemoedstoestand tijdens het rijden te herkennen en er beter op in te spelen.

De technologie maakt gebruik van een op de bestuurder gerichte camera en biometrische detectie. Hiermee wordt de stemming van de bestuurder gevolgd en geëvalueerd om vervolgens een aantal instellingen in de auto automatisch aan te passen. Denk aan verwarming, ventilatie, airconditioning, media en omgevingsverlichting. De instellingen worden gewijzigd op basis van de gezichtsuitdrukkingen van de bestuurder en helpen stress te verminderen. Uit onderzoek* blijkt dat 74% van ons aangeeft zich elke dag moe of gestrest te voelen.

Het systeem dat stemmingen herkent, gebruikt de nieuwste AI-technologie om zich voortdurend aan te passen aan nuances in de gezichtsuitdrukkingen van de bestuurder en op basis daarvan de instellingen automatisch te wijzigen. Na verloop van tijd leert het systeem de voorkeur van een bestuurder kennen en maakt het steeds meer gepersonaliseerde aanpassingen. Zo verandert bijvoorbeeld de kleur van de omgevingsverlichting als het systeem stress detecteert, of wordt de temperatuur in de auto verlaagd en een favoriete afspeellijst geselecteerd bij tekenen van vermoeidheid.

Deze technologie wordt ook getest voor passagiers achterin. Jaguar Land Rover past hiervoor een camera in de hoofdsteun toe. Als het systeem tekenen van vermoeidheid detecteert, kan het automatisch de lichten dimmen, de ramen donkerder maken en de temperatuur in de rug verhogen om de passagier op de achterbank te helpen in slaap te vallen.

Stemmingsdetectiesoftware is de volgende stap in Jaguar Land Rovers driver-trackingtechnologie. De Driver Condition Monitor – die in staat is om te detecteren of een bestuurder slaperig begint te worden en vervolgens waarschuwt en adviseert om een ​​pauze in te lassen – is beschikbaar in alle voertuigen van Jaguar en Land Rover.

Hqdefault