Jaguar XE SV Project 8 verbreekt eigen record op de Nürburgring-Nordschleife

Beesd, 24 juli 2019 – De Jaguar XE SV Project 8, ontwikkeld door Jaguar Special Vehicle Operations, toont opnieuw zijn indrukwekkende prestatievermogen door zijn eigen recordtijd te verbreken op de Nürburgring-Nordschleife. Op de officiële ronde (20,6 km) werd een rondetijd van 7:18:361 minuut geklokt, waarmee het model 2,9 seconden onder de recordtijd uit 2017 dook. Daarmee is de Project 8 ook nog eens 7 seconden sneller dan de eerstvolgende vierdeurs productieauto.

Voor de recordpoging keerde testrijder Vincent Radermecker terug naar het legendarische Duitse circuit met een productieversie van de tweezits Jaguar XE SV Project 8 met Track Pack. Voor de recordpoging stonden de in hoogte verstelbare, dubbele schroefveren in de stand ‘track’ en de frontspitter en carbon achterspoiler in de stand voor maximale downforce.

Tevens rolde de XE SV Project 8 op high-performance Michelin Pilot Sport Cup 2 R-banden. Deze standaard productiebanden – met rubbercomponenten die rechtstreeks afkomstig zijn van de racebanden van Michelin – zijn getest door de SV-technici en gekozen voor de recordpoging vanwege de uitmuntende circuitprestaties.

De XE SV Project 8 wordt aangedreven door de 441 kW (600 pk) sterke 5,0-liter Supercharged V8-motor van Jaguar. Het vierwielaangedreven model accelereert in 3,7 seconden van 0-100 km/h accelereren en bereikt een topsnelheid van 320 km/h.

De productie van de gelimiteerde uitvoering eindigt dit jaar. De Project 8 is verkrijgbaar als lichtgewicht tweezits Track Pack, als vierzitter met hetzelfde aerodynamica-pakket en prestatieniveau als de Track Pack en als ‘Touring’ met een subtiele vaste achterspoiler. Laatstgenoemde is met zijn bescheiden uiterlijk een typische ‘Q-car’, heeft een topsnelheid van 299 km/u en wordt in een oplagen van slechts 15 stuks geproduceerd.

Hqdefault