Panasonic Jaguar Racing onthult Jaguar I-TYPE 4 Formule E-auto

Panasonic Jaguar Racing onthulde vandaag de geheel nieuwe en volledig elektrische Jaguar I-TYPE 4, die de strijd aangaat in het zesde seizoen van het ABB FIA Formule E-kampioenschap. Jaguar onthulde zijn nieuwe Formule E-auto in de nieuwe geavanceerde Jaguar Design Studio in Gaydon.

De nieuwe Jaguar I-TYPE 4 is voorzien van een nieuwe componenten als de elektromotor, de versnellingsbak, de omvormer, de achterwielophanging en de schokdempers. Het resultaat is een lager gewicht en een verbeterd rijgedrag en dito prestaties.

Verlaagd zwaartepunt

De nieuwe aandrijflijn is de lichtste en efficiëntste die Panasonic Jaguar Racing ooit ontwikkeld heeft. Het verlaagde zwaartepunt van de Jaguar I-TYPE 4 moet de coureurs in staat stellen meer punten en podiumplaatsen te behalen in het zesde seizoen van het ABB FIA Formule E-kampioenschap, dat uit vijftien races bestaat.

Nieuw besturingssysteem

De nieuwe aandrijflijn omvat ook een nieuw besturingssysteem, dat sneller werkt en het team in staat stelt om de software sneller door te ontwikkelen. Daarmee behoort Jaguar tot de top in de ontwikkeling van batterij-elektrische voertuigen.

James Barclay, Panasonic Jaguar Racing Team Director zegt:

“The start of a new season is an exciting time for the team. After months of hard work we are excited to show the world the new Jaguar I-TYPE 4. We have applied all of our experience in Formula E to date and our latest innovations into the new racecar and the development team have created what we believe will be our most competitive Formula E car to date. We’ve learnt how to win as a team and we are hungry for more in season six. We can’t wait to get racing!”

James Calado nieuwe coureur Panasonic Jaguar Racing

De Britse coureur James Calado voegt zich bij Panasonic Jaguar Racing, naast Mitch Evans, die al vanaf het begin deel uitmaakt van het team. De 30-jarige Calado begon in 1999 met karten en streed tijdens zijn carrière tegen onder anderen regerend Formule E-kampioen Jean-Eric Vergne en Formule 1-coureur Valtteri Bottas. Calado won in 2017 het WEC GTE Pro-kampioenschap. Eerder dit jaar won hij in diezelfde klasse de 24 uur van Le Mans.

Castrol opnieuw partner

Panasonic Jaguar Racing maakt ook de samenwerking met nieuwe partners Castrol, LEGO en Scalextric bekend. Jaguar gebruikt de geavanceerde smeermiddelen van Castrol in de nieuwe I-TYPE 4. Jaguar Racing en Castrol hebben in het verleden samen al veel successen behaald, waaronder overwinningen tijdens de 24 uur van Le Mans en de 24 uur van Daytona. De ervaring van Panasonic Jaguar Racing met de geavanceerde smeermiddelen van Castrol wordt tevens benut bij de ontwikkeling van nieuwe elektrische modellen.

De LEGO Group en slotracebaanfabrikant Scalextric – eveneens nieuwe partners van Panasonic Jaguar Racing – brengen in het eerste kwartaal van 2020 ieder een miniatuurversie van de Jaguar I-TYPE 4 op de markt. De LEGO® Speed Champions-set omvat een Formule E Panasonic Jaguar Racing-auto van de tweede generatie én een Jaguar I-PACE eTROPHY. De set ligt vanaf 1 januari 2020 in de winkels. De Jaguar I-TYPE van Scalextric is vanaf de lente van 2020 verkrijgbaar.

James Barclay, Panasonic Jaguar Racing Team Director, zegt:

“To improve our performance on the track, we need the best partners, and we are delighted to welcome Castrol for season six. Their innovative automotive lubricants are already benefiting the team and we can’t wait to start the season together in Saudi Arabia for the Diriyah E-Prix in November.”

Nieuwe eTROPHY Championship Manager: Mark Turner

Mark Turner treedt per direct aan als Jaguar I-PACE eTROPHY Championship Manager. Turner heeft veel ervaring in het begeleiden van internationale raceklassen, zoals de Aziatische Audi Sport R8 LMS Cup, Formula BMW en het Britse SEAT Cupra Championship. Het tweede seizoen van de Jaguar I-PACE eTrophy gaat op 22 november van start tijdens de Diriyah E-Prix in Saoedi-Arabië.

Hqdefault