Jaguar viert 60-jarig jubileum van legendarische Mk 2 sports saloon met unieke foto's van Britse topfotograaf Rankin

Jaguar markeert het 60-jarig bestaan van de legendarische Mk 2 sports saloon met een speciale set foto’s van de iconische Britse modefotograaf Rankin. De foto’s - onderdeel van de speciale kunstfotoserie ‘Rooms by Rankin’ – zijn een eerbetoon aan de stijl, creativiteit en het onderscheidend vermogen van deze wereldwijd geliefde saloon.

‘Rooms by Rankin’ is een bijzondere samenwerking van Jaguar en Rankin om het kenmerkende design en de dynamiek van drie van Jaguars sportsedans in beeld te brengen: de XF, de XE en de legendarische Mk 2. Rankin richtte drie speciale studio’s in om de auto’s op een originele en dynamische manier te fotograferen. Daarbij paste hij de uitstraling en inrichting van elke studio aan het karakter van de auto aan.

Period Drama

Op de eerste reeds gepubliceerde foto genaamd ‘Flying High’ staat de Jaguar XF centraal, samen met honderden fel oranje gekleurde papieren vogels. Op de tweede foto genaamd ‘Moving in the Mist’ stond de XE in de spotlights samen met diverse windmachines en speciaal gemaakte, aan stellingen opgehangen transparante lakens. In de derde en tevens laatste compositie - genaamd ‘Period Drama’ – vormt de Jaguar Mk2 het middelpunt. Topfotograaf Rankin richtte voor de fotoshoot met de Jaguar Mk2 een speciale witte ruimte in met opvallende zwarte polka dots. Het resultaat is uniek.

Jaguar Classic Collection

De in Dark Blue gespoten Jaguar Mk 2 op de foto’s is afkomstig uit de Jaguar Classic Collection. Jaguar Classic heeft niet alleen een eigen collectie met unieke Jaguar-modellen van weleer, maar biedt ook verkoop-, onderhouds- en restoratiediensten aan eigenaren aan die hun klassieke Jaguar in optimale conditie willen houden zodat ze er ook in de toekomst van kunnen blijven genieten.

Zeer geliefd op het circuit

De Jaguar Mk 2 op de foto’s is uitgerust met de befaamde 3,8-liter zescilinder benzinemotor met een vermogen van maar liefst 161 kW (220 pk) en een topsnelheid van 200 km/u, destijds sensationeel snel. De Jaguar Mk2 werd in 1959 gepresenteerd op de Earls Court Motor Show in London en werd direct een hit door zijn gedurfde design, sierlijke lijnen en krachtige - van de XK afgeleide - zescilindermotoren. De Jaguar Mk 2 was ook zeer geliefd op het circuit en wist in de handen van Roy Salvadori en Graham Hill diverse autosportwedstrijden te winnen.

Rankin zegt: “The Jaguar Mk 2 is a very special car – undeniably beautiful and well-proportioned. I wanted to create something that celebrated the Mk 2’s form and its heritage, but also had a thoroughly modern edge to it. That’s why I chose to use polka dots.”

Julian Thomson, Jaguar Design Director, zegt: “Polka dots are perfect for the Mk 2. They can be wistfully nostalgic and they also have a modern currency that makes them a timeless classic. Rankin has managed to produce a truly stand-out creation. It’s elegant and has a captivating charm that we all appreciate at Jaguar.”