342448 01 jlr shape shifting seat e2526f original 1579014892

Jaguar Land Rover ontwikkelt 'stoel van de toekomst'

Jaguar Land Rover presenteert de ‘stoel van de toekomst’. De verandert continu van vorm om lijf en leden gezond te houden. Dankzij baanbrekende technologie helpt deze stoel gezondheidsklachten te verminderen die veroorzaakt worden door te lang te zitten.

De zogeheten ‘morphable’ stoel is voorzien van meerdere actuatoren die continu kleine variaties in de zitting uitvoeren. Dat kan zelfs op zodanige wijze, dat de hersenen denken dat je loopt.

Volgens de World Health Organisation (WHO) zit meer dan een kwart van de wereldbevolking (1,4 miljard mensen) te vaak en te lang in een zithouding. Dit kan rugpijn en verkorte spieren in de benen, heupen en billen veroorzaken. Spieren verzwakken daardoor waardoor de kans op valpartijen en verrekkingen vergroot. Dit soort gezondheidsrisico’s is te verminderen door het loopritme te simuleren, een beweging die bekend staat als bekkenoscillatie.

Dr. Steve Iley, Jaguar Land Rover Chief Medical Officer: “The wellbeing of our customers and employees is at the heart of all our technological research projects. We are using our engineering expertise to develop the seat of the future using innovative technologies not seen before in the automotive industry to help tackle an issue that affects people across the globe.”

Talloze modellen van Jaguar en Land Rover worden al geleverd met stoelen met het nieuwste ergonomische design, al dan niet in combinatie met meervoudig verstelbare zitting, massagefunctie, verwarming en stoelventilatie. Dr. Iley geeft ook advies over de ideale zithouding tijdens het rijden, zoals in deze video: https://www.youtube.com/watch?v=XGfmPkMtlWY.

De ontwikkeling van deze vooruitstrevende stoeltechnologie maakt deel uit van de strategie van Jaguar Land Rover om het welzijn van klanten te verbeteren door innovatie. In dit kader werden eerder al onderzoeken gedaan tegen wagenziekte en tegen de besmetting van verkoudheid en griep met behulp van ultraviolet licht. Alle inspanningen hebben een gemeenschappelijk doel: ‘Destination Zero’, ofwel de ambitie van Jaguar Land Rover om de veiligheid en gezondheid van de samenleving te helpen verbeteren en bij te dragen aan een schoner milieu.