357498 01 elektrische jaguar i pace taxis in oslo voor swerelds eerste netwerk van draadloze laadstations 82802c original 1593003160

Elektrische Jaguar I-PACE-taxi’s in Oslo voor ’s werelds eerste netwerk van draadloze laadstations

Utrecht, 25 juni 2020 – Jaguar Land Rover helpt de Noorse hoofdstad Oslo met ‘s werelds eerste draadloos oplaadbare taxi’s.

Jaguar Land Rover neemt deel aan het ‘ElectriCity’ genoemde project, samen met Cabonline (NorgesTaxi AS), de grootste Scandinavische taxionderneming, Fortum Recharge, de grootste beheerder van laadpunten in Scandinavië, Momentum Dynamics, een toonaangevend Amerikaans techbedrijf, en de stad Oslo. Het doel is om in Oslo een infrastructuur van laadstations voor draadloos oplaadbare taxi’s te ontwikkelen.

Dit is het eerste hoogspanningsnetwerk voor draadloos oplaadbare elektrische taxi’s ter wereld. Door een model van een laadinfrastructuur te ontwikkelen dat vrijwel overal ter wereld toepasbaar is, wordt de wereldwijde acceptatie van elektrische auto’s bevorderd.

Fortum Recharge, dat de installatie en elektrificatie van het project verzorgt, onderkende bij de Oslose taxichauffeurs de behoefte aan efficiëntere manieren om de accu van hun elektrische taxi op te laden. Het bedrijf riep de hulp in van Momentum Dynamics om de draadloze laadinfrastructuur te integreren.

Jaguar Land Rover levert 25 Jaguars I-PACE aan Cabonline. De elektrische SUV is geschikt voor de draadloze oplaadtechnologie van Momentum Dynamic, zodat de Jaguar I-PACE de perfecte auto is voor dit project. Technici en ingenieurs van beide bedrijven zijn betrokken bij het testen van de technologie en Cabonline meldde zich voor het beheer van de taxivloot als onderdeel van Oslo’s ElectriCity-project.

Voor optimale efficiency hebben taxichauffeurs een laadsysteem nodig dat ze tijdens hun dienst geen uren van de weg houdt. Daarom zijn meerdere laadplateaus van 50-75 kW per stuk geïnstalleerd in de grond van een aantal taxistations. Zo kunnen de Jaguars I-PACE opladen terwijl ze in de wachtrij staan voor hun volgende rit. Het draadloze, ondergrondse systeem maakt geen fysiek contact met de taxi, schakelt automatisch in en uit en levert gemiddeld voor 6-8 minuten extra stroom per laadsessie met maximaal 50 kW.

De taxi wordt in de praktijk meerdere keren per dag opgeladen, telkens als hij weer aansluit in de wachtrij. Zo blijft de accu continu opgeladen, zodat de Jaguar I-PACE-taxi 24/24 inzetbaar is.

Deelname aan ElectriCity past bij de ambitie van Jaguar Land Rover om de samenleving gezonder en veiliger te maken en emissies te beperken. Jaguar Land Rover wil door zijn producten voortdurend te verbeteren en aan te passen aan de snel veranderende wereld, Destination Zero bereiken, een toekomst zonder emissies, zonder verkeersongevallen en zonder files.

Prof Sir Ralf Speth, Jaguar Land Rover Chief Executive: “We’re extremely proud of our track record in electrification and we’re committed to making electric vehicles easier to own and use. The taxi industry is the ideal test bed for wireless charging, and indeed for high-mileage electric mobility across the board.

The inherently safe, energy efficient and high-powered wireless charging platform will prove critical for electric fleets, as the infrastructure is more effective than refuelling a conventional vehicle.

We’re delighted to be part of ElectriCity and to continue to lead the field in electric vehicle technology. This is a great step forward to reaching our Destination Zero mission.”

Oslo is de eerste grote stad ter wereld waar een netwerk van draadloos inductief werkende laadstations wordt opgezet voor elektrische taxi’s. Daarmee wil Oslo het taxivervoer in de stad al tegen 2024 emissievrij maken. Noorwegen wil echter nog verder gaan en heeft bepaald dat alle nieuwe auto’s die vanaf 2025 in dat land worden verkocht, emissievrij zijn.

Arild Hermstad, de wethouder van Oslo die milieu en transport in zijn portefeuille heeft, zegt: “We’re delighted to welcome private enterprises to help us to turn our vision into reality. As part of our commitment to reducing emissions by 95 per cent before 2030, we have put many exciting measures in place, but transport continues to be a key challenge. By improving infrastructure and providing better charging to the taxi industry, we are confident that by 2024 all taxis in Oslo will be zero emission. To reach our goal, the public sector, politicians and private enterprises must come together, as we do in this project.”