359432 01 predictive touch e8ba77 original 1594908754

Unieke Predictive Touch-technologie van Jaguar Land Rover zorgt voor veiliger verkeer

Utrecht, 23 juli 2020 – Net nu de coronamaatregelen verder worden versoepeld, presenteert Jaguar Land Rover unieke technologie voor het bedienen van allerlei functies in auto’s zónder dat de bestuurder de touchscreen aanraakt. De ontwikkeling past niet alleen in het streven van Jaguar Land Rover om de samenleving en het verkeer veiliger en schoner te maken, maar helpt ook om verspreiding van bacteriën en virussen te voorkomen.

Predictive Touch is een nieuwe technologie achter de touchscreen in de auto. Daarmee kan de gebruiker allerlei functies via het scherm bedienen zonder het aan te raken. Het systeem maakt gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) en sensoren. De AI voorziet vanaf het begin van zijn beweging welke functie de bestuurder wil bedienen. Optische en audiosensoren combineren beschikbare achtergrondinformatie – het gebruikersprofiel van de bestuurder, de vormgeving van de interface en de actuele omstandigheden – om in real time de bedoeling van zijn actie te interpreteren en de gewenste functie te bedienen.

Op oneven wegdek kunnen vibraties in de auto het moeilijk maken om op de touchscreen exact de juiste knop aan te raken. Dat leidt de aandacht van de bestuurder af van de weg. Tests tijdens de ontwikkeling bewezen dat met Predictive Touch bestuurders tot wel de helft minder moeite hoeven doen om de juiste functie te bedienen. Ze hielden dus hun aandacht veel beter bij het verkeer, wat het risico op ongevallen sterk reduceert.

Logische volgende stap in ontwikkeling

Hoewel de bediening van de functies in Jaguars en Land Rover sowieso al optimaal veilig zijn, is de ontwikkeling van Predictive Touch een logische volgende stap naar een veilige, verbonden toekomst en gedeelde mobiliteit. Het systeem kan dienen als aanvulling op de bestaande bedieningsopties van de auto, zodat inzittenden kunnen kiezen op welke manier ze bijvoorbeeld de navigatie- of infotainmentfuncties het liefst bedienen. Uiteraard onderzoekt Jaguar Land Rover ook andere fysieke bedieningsmogelijkheden en voice control.

Minder verspreiding van virussen

Na het hoogtepunt van de coronacrisis krijgt ook hygiëne meer nadruk op allerlei gebied – zoals op het gebied van gedeelde mobiliteit, maar ook bijvoorbeeld voor het bedienen van het infotainmentsysteem – iets wat niet alleen de bestuurder van de auto doet. Predictive Touch maakt het overbodig om oppervlakken aan te raken, zodat ook de verspreiding van virussen en bacteriën via de knoppen van de auto is te voorkomen.

Universiteit van Cambridge

De technologie is ontwikkeld in samenwerking met de universiteit van Cambridge. Jaguar Land Rover is een belangrijke partner van het Centre for Advanced Photonic and Electronics (CAPE) van de universiteit, dat meewerkte aan de ontwikkeling van Predictive Touch. Het systeem heeft diverse ontwikkelingsstadia doorlopen, terwijl algoritmes voor het voorspellen van de intenties en bewegingen van gebruikers verder werden uitgebreid en tests in laboratoria en in de praktijk plaatsvonden.

Destination Zero

Destination Zero is het motto van de missie van Jaguar Land Rover om de samenleving en het verkeer veiliger en gezonder te maken en het milieu schoner. Dat streeft het na door onophoudelijke innovatie om zijn producten en diensten aan te passen aan de snel veranderende wereld. Het doel van Jaguar Land Rover is een toekomst zonder emissies, zonder ongelukken en zonder files.

359432 01 predictive touch e8ba77 large 1594908754