Jaguar Land Rover 'leert' autonome voertuigen om wagenziekte te helpen voorkomen

Jaguar Land Rover test baanbekende technologie voor autonome voertuigen. Hierbij zorgt speciale software voor een nauwkeurige aanpassing van de rijstijl van het voertuig om op die manier wagenziekte bij inzittenden te verminderen.

Tijdens de eerste fase van het project werd een gepersonaliseerde ‘wellness-score’ ontwikkeld die de impact van wagenziekte tot 60% zou kunnen verminderen. Software-experts bij de faciliteit van Jaguar Land Rover in Shannon hebben die score nu geïmplementeerd in de autonome rijsystemen.

Voor de ontwikkeling van de intelligente software, waarbij een reeks parameters werd berekend om de rijdynamiek te kunnen beoordelen, werden gegevens verzameld tijdens 20.000 echte en virtuele testmijlen. Dankzij geavanceerd ‘machine learning’ kan de rijstijl van het voertuig verder geoptimaliseerd worden met de gegevens die tijdens elke autonome rit wordt verzameld.

De technologie is toepasbaar in elk model van Jaguar en Land Rover, zonder dat de auto zijn karakteristieke kenmerken verliest, of het nu gaat om de dynamische prestaties van een Jaguar of de toonaangevende terreincapaciteiten van een Land Rover. Deze technologie maakt deel uit van de voortdurende ontwikkeling van de ultieme cabine-ervaring in een volledig elektrisch, autonoom en connected voertuig van Jaguar Land Rover.

Volgens een wetenschappelijke studie aan de Universiteit van Oxford kunnen meer dan 70%* van alle mensen wereldwijd last krijgen van wagenziekte. Dat gebeurt veelal als de ogen andere informatie waarnemen dan het gehoor, de huid en/of het lichaam. Bijvoorbeeld tijdens het lezen in een rijdende auto. Dankzij de intelligente software van Jaguar Land Rover kunnen zaken als acceleratie, vertraging en rijstrookwisseling nauwkeurig worden geoptimaliseerd om misselijkheid bij inzittenden te helpen voorkomen.

Dr Steve Iley, Chief Medical Officer bij Jaguar Land Rover: “Mobility is rapidly changing, and we will need to harness the power of self-driving vehicles to achieve our goal of zero accidents and zero congestion. Solving the problem of motion sickness in driverless cars is the key to unlocking the huge potential of this technology for passengers, who will be able to use the travelling time for reading, working or relaxing.”

Ook in huidige modellen van Jaguar Land Rover worden voorzieningen toegepast om het welzijn van passagiers te helpen verbeteren, waaronder een Driver Condition Monitor en draadloze lader voor mobiele apparaten met antimicrobiële werking. Tevens is bewezen dat zaken als geventileerde stoelen, sfeerverlichting en uitgebreide stoelverstelling de kans op wagenziekte verminderen.

Modellen van Jaguar en Land Rover zijn ook leverbaar met adaptieve dempers die helpen om laagfrequente bewegingen te verminderen, wat eveneens kan leiden tot misselijkheid. Door iedere 10 milliseconden de instellingen aan te passen aan de wegcondities, profiteren inzittenden van uitzonderlijk comfort met behoud van dynamische prestaties.

* Reason, J.T. and Brand, J.J. (1975) Motion Sickness. Oxford, England: Academic Press.

Hqdefault