Jaguar Land Rover gebruikt plastic afval in nieuwe generatie duurzame, luxueuze interieurs

Jaguar Land Rover streeft ernaar een ruimere keuze aan verantwoord geproduceerde materialen in zijn modellen aan te bieden met hetzelfde luxe gevoel, maar met een kleinere impact op het milieu. Een perfect voorbeeld in die zoektocht is de introductie van ECONYL®-nylon, dat zijn weg vindt in de luxueuze interieurs van toekomstige modellen van Jaguar en Land Rover. Het duurzame materiaal is gemaakt van onder meer plastic afval uit de oceaan.

De volgende generatie modellen van Jaguar en Land Rover krijgen vloermatten en sierdelen in het interieur gemaakt van ECONYL®-vezels op basis van gerecyclede industriële plastics, stofresten van kledingfabrikanten, visnetten van kwekerijen en visnetten die zijn achtergelaten in de oceaan, ook wel bekend als ‘spooknetten’.

De overstap op het ontwerpen van duurzame luxe auto-interieurs met gebruik van verantwoord gewonnen en gerecyclede materialen maakt deel uit van de ‘Destination Zero’-missie van Jaguar Land Rover. ‘Destination Zero’ is de ambitie om het milieu schoner en samenlevingen veiliger en gezonder te maken. De innovatieve ECONYL®-vezeltechnologie draagt bij aan die veiligere en schonere omgeving en biedt klanten tegelijkertijd een hoogwaardig, duurzaam alternatief.

Het geregenereerde ECONYL®-nylon – gemaakt door Aquafil, wereldleider in de synthetische vezelindustrie – wordt al enige tijd gebruikt door high-end modemerken, sportkledingmerken en luxe horlogemerken om handtassen, rugzakken, badkleding en horlogebandjes van te maken.

Het nylonafval wordt door Aquafil wereldwijd teruggewonnen. In één jaar recyclet het bedrijf maar liefst 40.000 ton afval. Het slimme recyclingproces van reduceert de CO2-uitstoot tot wel 90 procent ten opzichte van materialen gemaakt van olie. Voor elke 10.000 ton geproduceerde ECONYL®-grondstof worden 70.000 vaten ruwe olie bespaard. Bovendien wordt het equivalent van 65.100 ton aan CO2-uitstoot vermeden.

In ultramoderne verwerkingscentra wordt het afval geanalyseerd, behandeld en geschikt gemaakt voor een chemische fabriek. Daar wordt het nylonafval afgebroken tot zijn oorspronkelijke grondstof door middel van een chemisch behandelingsproces, bekend als depolymerisatie. Het ruwe nylonmateriaal wordt vervolgens omgezet in de eco-garen, bekend als ECONYL®.

Tijdens het proces worden andere bijproducten – zoals niet-nylon, metalen of kopersulfaat dat wordt gebruikt om te voorkomen dat zeegras op visnetten groeit – verwijderd en naar alternatieve industrieën getransporteerd voor recycling.

Het uiteindelijke geregenereerde ECONYL®-nylonpolymeer heeft dezelfde chemische en prestatie-eigenschappen als ruw fossiel materiaal, waardoor het kan worden verwerkt tot een vezel voor tapijtvloeren en textiel.

Dit garen is zodoende perfect geschikt om vloermatten te vervaardigen voor toekomstige Jaguar- en Land Rover-modellen, met als doel milieubewustere en duurzamere materialen te gebruiken en klanten toch een eersteklas en slijtvast product te bieden. Het proces helpt Jaguar Land Rover op weg naar een circulaire economie als onderdeel van zijn reis naar ‘Destination Zero’.

Adrian Iles, Senior Engineer van Interior Systems bij Jaguar Land Rover, zegt: “Our designers and engineers are committed to developing the next generation of sustainable materials that will feature on future Jaguar and Land Rover models. We place a great deal of focus on the creation of new sustainable materials, using the latest, most innovative techniques and textiles. Minimising waste, re-using materials and reducing carbon emissions sits at the heart of our Destination Zero mission. This pioneering materials research is one of the key ways we’ll achieve this and is an integral part of our design offering to our customers.”

Eerder dit jaar werd Jaguar Land Rover voor het tweede opeenvolgende jaar gecertificeerd door de Carbon Trust, wat bevestigt dat de bedrijfsactiviteiten in het Verenigd Koninkrijk voldoen aan de internationaal erkende norm voor koolstofneutraliteit, bekend als PAS 2060. Samen vertegenwoordigen de in het Verenigd Koninkrijk gevestigde locaties 77 procent van de wereldwijde autoproductie van Jaguar Land Rover.

Momenteel biedt Land Rover een premium interieur van eucalyptustextiel aan op de Range Rover Evoque, terwijl de Evoque, Range Rover en de volledig elektrische Jaguar I-PACE optioneel leverbaar zijn met Kvadrat: een hoogwaardig materiaal dat duurzame wol combineert met een suède stof gemaakt van 53 gerecyclede plastic flessen per voertuig.