370346 jlr autonomous f17095 large 1605543621

Jaguar Land Rover ontwikkelt smart city hub om autonome rijtechnologie te testen

Jaguar Land Rover werkt samen met wereldwijde software-, mobiliteits- en telecombedrijven voor de ontwikkeling van een ‘smart city hub’. Hier worden praktijktests uitgevoerd met zelfrijdende voertuigen op een openbaar wegdeel met voetgangers en fietsers en andere voertuigen.

De Future Mobility Campus Ireland (FMCI) biedt de faciliteiten en expertise voor het verzamelen van waardevolle sensorgegevens, simuleren van verschillende soorten wegen en verkeerssituaties en het uitproberen van nieuwe technologie. De volledig elektrische Jaguar I-PACE wordt hierbij ingezet voor verschillende tests.

De proeftuin komt ten goede aan het onderzoek van Jaguar Land Rover naar autonome, verbonden, geëlektrificeerde en gedeelde voertuigen – een cruciaal onderdeel van de toewijding van het bedrijf om de samenleving veiliger en gezonder maken met baanbrekende technologie.

Het testgebied wordt geheel voorzien van sensoren, uiterst nauwkeurige locatiesystemen, een centrum voor datamanagement en zelfrijdende prototypes. Er zijn slimme kruisingen, verbonden wegen, systemen voor autonoom parkeren en opladen, evenals verbindingen met een 450 kilometer lange verbonden snelweg. Er is ook een luchtverkeerscorridor voor onbemande luchtvoertuigen (unmanned aerial vehicles, UAV’s) van Shannon Airport langs de Shannon-monding in Ierland.

Jaguar Land Rover is hoofdpartner van het FMCI en zal samen met een aantal andere, wereldwijde technologiebedrijven helpen de faciliteit te ontwikkelen. Daartoe behoren Cisco, Seagate, Renovo, Red Hat, Valeo en Mergon. Traditioneel werden zulke testlocaties aan de andere kant van de oceaan ontwikkeld. Het FMCI biedt Jaguar Land Rover een belangrijke onderzoeklocatie vlakbij een bestaande faciliteit: de Shannon software hub.

John Cormican, General Manager van Shannon Ireland Jaguar Land Rover, zegt: “This partnership with FMCI provides us with a real-world facility to trial our emerging autonomous, connected, electrified and shared technology in a strategic location. Collaborating with top-tier software companies will allow us to develop our future systems more efficiently.”

Russell Vickers, CEO van FMCI, zegt: “The smart city zone provides a first-class facility for global companies to work together and develop world-leading technology, from autonomous vehicles to connected infrastructure. The testbed provides an opportunity to test in the real world and help answer some of the questions posed by the future of mobility in a collaborative and efficient way.”