Jaguar betrokken bij uniek Sound Design-project met Sony Music

Jaguar werkt samen met 4th Floor Creative – het creatieve en strategische team van Sony Music Entertainment UK – om muziek en design op een unieke en creatieve wijze te bundelen. Het Sound Design-project in ruimtes die normaliter dienen voor het ontwerpen en ontwikkelen van Jaguar modellen, heeft geleid tot unieke liveoptredens van Sony Music UK-artiesten Disciples en Pip Millett.

Sound Design is de nieuwste samenwerking van Jaguar in navolging van het eerdere project met dj en producer MK in de ‘Hard to Forget’-campagne van de Jaguar F-PACE. Sound Design is samengesteld met 4th Floor Creative en maakt indruk met liveoptredens nu het publiek gretig terugkeert naar concerten en festivals na een lange periode van wereldwijde coronamaatregelen. Visionair director Silance Aitken-Till heeft een belangrijk aandeel geleverd in het tot stand komen van de adembenemende optredens.

Jaguars echovrije ruimte in het Product Creation Centre in Gaydon – een geluiddichte kamer die normaal dienst doet voor het ontwikkelen en testen van verfijning en de geluidskwaliteit van nieuwe Jaguar modellen – fungeerde als studio voor het muzikale trio Disciples. Deze toonaangevende ruimte is gekozen voor de uitvoering van hun nieuwe Commercial House-single ‘Solid Gold’ met medewerking van artiest bshp – hun eerste gezamenlijke liveoptreden sinds de uitbraak van de pandemie.

Disciples: “The creation of music as art is for the enjoyment and interpretation of your audience. Performing and recording is a massive part of that. Over the last year and a half, restrictions have meant that hasn’t been possible. It’s good to be back, especially in such a uniquely creative location.”

Sophie Ellis, Senior Creative Detail Designer bij Jaguar, kreeg de gelegenheid om creatieve inspiratie te delen met Disciples: “I was surprised at just how similar the processes of designing a car and writing music are. We are both using our lived experiences to communicate an emotion and are asking the end user to feel something. Creatives of all kinds are professional empaths in their own fields. You feel what a Jaguar is when you get into one, and you hear the creativity of Disciples when you listen to their music.”

Het tweede optreden is van Pip Millet. Het betreft de release van het nummer ‘Braid it Back’ van haar nieuwe EP ‘Motion Sick’. Dit optreden is gefilmd in de Jaguar Design Studio, het creatieve epicentrum dat haar coole en toch dynamische geluid perfect aanvulde met een eenvoudige setting waar de schoonheid van de stem en de teksten van de artiest tot hun recht kwamen.

Na haar optreden besprak Pip Millett met Louise Thorburn, Senior Colour and Materials Designer bij Jaguar, hoe het is om een project na een lange periode van ontwikkeling te presenteren – iets waarmee zowel musici als autovormgevers vertrouwd zijn.

Louise Thorburn: ”It’s our job as designers to push the boundaries of creativity for the benefit of our respective audiences. Sharing that experience with another creative is hugely important. We both celebrate the process, but revel in the end result.”

Pip Millett: “Experimental creativity is massively important to me when writing new music, that way each song released gets better and better. Performing against such a different backdrop was extremely exciting after a long time of not having any audience and broadened how I think about creativity”.

De beelden van het Sound Design-project zijn te bekijken op de social mediakanalen van Jaguar.

Het interview met Disciples is vanaf 21 september HIER te bekijken en het optreden via hun eigen YouTube-kanaal. Het interview met Pip Millett is vanaf 22 september HIER te bekijken en het optreden via haar eigen YouTube-kanaal.