Wereldprimeur: Jaguar Land Rover test eerste digitale toeleveringsketen voor leder met blockchain-technologie

Jaguar Land Rover heeft als eerste ter wereld blockchain-technologie getest voor volledige transparantie binnen een duurzame toeleveringsketen van leder. Voor het toepassen van traceertechnologieën in de toeleveringsketen van leder werkte Jaguar Land Rover samen met Circulor (aanbieder van traceertechnologieën voor toeleveringsketens), de toonaangevende Britse lederfabrikant Bridge of Weir Leather Company en de University of Nottingham.

Het kunnen traceren van leder zorgt er samen met de digitale processen voor dat Jaguar Land Rover de CO2-voetafdruk van zijn lederleveranciers kan nagaan. Samen met de in het Verenigd Koninkrijk gevestigde Bridge of Weir Leather Company wordt gewerkt aan de realisatie van een zo laag mogelijke uitstoot, van boerderij tot eindproduct. Dit alles is onderdeel van de toewijding van Jaguar Land Rover voor het verlagen van zowel de milieu-impact als ethische impact van zijn producten tijdens de gehele levenscyclus.

Jaguar Land Rover wil zijn klanten duurzamere en meer verantwoorde materiaalkeuzes bieden voor de interieurs van modellen, zoals het premium natuurvezel Eucalyptus textielinterieur dat leverbaar is in de Range Rover Evoque. Een ander voorbeeld is Kvadrat. Dit is een verfijnde, hoogwaardige wolmix gecombineerd met suède van 53 gerecyclede plastic flessen per auto. Dit materiaal is leverbaar in de Range Rover Evoque, Range Rover Velar en de volledig elektrische Jaguar I-PACE.

Als onderdeel van het onderzoek, dat is gefinancierd door Innovate UK, is een ‘digitale tweeling’ van de grondstof gecreëerd. Op deze manier was de voortgang binnen de toeleveringsketen zowel in werkelijkheid als digitaal te volgen. Met een combinatie van GPS-data, biometrie en QR-codes werd het leder bij iedere stap van het productieproces digitaal geverifieerd met blockchain-technologie.

Het verificatieproces heeft een blauwdruk opgeleverd voor het bij iedere stap traceren van een individueel stukje leder. Dit kan worden toegepast binnen de wereldwijde toeleveringsketen van Jaguar Land Rover, maar ook door andere industrieën die afhankelijk zijn van leder, zoals de mode-industrie.

Het project is onderdeel van de Reimagine-strategie van Jaguar Land Rover: een duurzame combinatie van moderne luxe, unieke belevingen voor de klant en een positieve impact op de samenleving.

Het doel van de Reimagine-strategie is om ervoor te zorgen dat voor 2039 de toeleveringsketen, producten en activiteiten emissievrij zijn. Jaguar Land Rover blijft hiervoor samenwerken met industriële experts om de duurzaamheid te verbeteren, emissies te reduceren en een nieuwe generatie technologieën, data en softwareontwikkeling tot stand te brengen.

Dave Owen, Jaguar Land Rover Executive Director of Supply Chain, zegt: “We are currently restructuring our supply chain as part of Reimagine, with a focus on transparency and sustainability. The outcome from this world-first trial will allow us to further improve the sustainability of the leather supply chain around the globe, ensuring the complete traceability of raw materials from origin to vehicle. This is one step in our journey to net zero carbon emissions across our supply chain, products and operations by 2039, enabled by leading edge digital capabilities.”

Via InMotion, de afdeling voor durfkapitaal en mobiliteitsdiensten van Jaguar Land Rover, is de investering in Circulor al eerder aangekondigd. Dankzij deze investering wordt de herkomst van de premium materialen binnen het gehele netwerk nog transparanter op het gebied van herkomst, welvaart en naleving door leveranciers.

De technologie kan ook worden ingezet om andere goederen te traceren. Circulor past al blockchain toe om de traceerbaarheid van mineralen voor de batterijen van elektrische voertuigen te verbeteren. Blockchain-technologie kan niet zomaar worden aangepast of gedwarsboomd, waardoor de klant nog meer zekerheid heeft dat de duurzame toeleveringsketen authentiek is en alle materialen daadwerkelijk een duurzame herkomst hebben.

Dr Warren Bowden, Innovation and Sustainability Director of Scottish Leather Group, zegt: “In partnership with Jaguar Land Rover and the University of Nottingham, we believe there is a clear opportunity to implement blockchain technology to enhance the existing, world-leading standards of traceability and transparency that exist within UK agriculture and its Cattle Tracing Scheme.”

“At Bridge of Weir, we see the potential to create carbon-positive leather – if we source from local farms where the livestock is grass fed, where there is no deforestation, and we couple this responsible approach to sourcing with ongoing innovation to create zero carbon and zero waste manufacturing processes. The blockchain technology developed in this trial will enable each stage in the process, and the entire leather supply chain, to be accurately tracked and measured.”

Hqdefault