Veni, Vidi, Vici - Mitch Evans verovert Rome voor Jaguar TCS Racing

• Mitch Evans schrijft geschiedenis voor Jaguar TCS Racing als eerste coureur die beide races wint in het Formula E-weekend van Rome
  • Teamgenoot Sam Bird reed een indrukkende race tot hij noodgedwongen moest opgeven
  • Mitch Evans schuift op naar de vierde plaats in het rijdersklassement, slechts negen punten achter de leider, terwijl Sam Bird op de elfde plaats staat
  • Jaguar TCS Racing staat nu vijfde in het teamklassement
  • De zesde ronde van het 2022 ABB FIA Formula E World Championship vindt plaats in de iconische straten van Monte Carlo, Monaco op zaterdag 30 april 2022

Mitch Evans schrijft geschiedenis voor Jaguar TCS Racing als de eerste coureur die beide races wint in een Formula E-dubbelweekend in Rome. Hij is hiermee pas de derde coureur in de historie van de Formula E die op twee opeenvolgende dagen een E-Prix wint. De Italiaanse hoofdstad is een tweede thuis geworden voor Mitch Evans, die nu al drie keer de E-Prix van Rome heeft gewonnen.

Na een succesvolle kwalificatiesessie waarin Mitch Evans en Sam Bird het tegen elkaar opnamen, plaatsten beide coureurs zich respectievelijk als vierde en vijfde op de grid. Mitch maakte dit seizoen zijn debuut in de halve finales.

Foutloze race

Mitch Evans haalde in de eerste tien minuten van de race Jake Dennis in, waardoor hij de derde plek veroverde en een podiumplaats in het verschiet lag. De coureur van Jaguar TCS Racing reed een foutloze race en ging vervolgens André Lotterer en Jean-Eric Vergne voorbij waarmee hij de koppositie pakte. Voordat de safety car op de baan kwam, wisselde de Nieuw-Zeelander stuivertje met de coureurs uit de kopgroep om de leiding. Een efficiënte en onverschrokken ‘attack mode’-strategie stelde Evans uiteindelijk in staat om de leiding van de race te heroveren en in de straten van Rome opnieuw een overwinning te boeken.

Teamgenoot Sam Bird reed ook een sterke race en zou nog meer waardevolle punten voor het team scoren. Sam demonstreerde de buitengewone snelheid van de Jaguar I-TYPE 5 totdat een botsing met Nick Cassidy hem in de laatste ronde van de race tot opgave dwong.

Goede zaken gedaan in Rome

Mitch Evans schuift door de winst op naar de vierde plaats in het rijdersklassement, op slechts negen punten achter de leider, terwijl Sam Bird de elfde plaats inneemt. Jaguar TCS Racing schuift op naar de vijfde plaats in de ABB FIA Formula E World Championship.

James Barclay, Jaguar TCS Racing Team Principal: “A double win for Jaguar TCS Racing in Rome. Weekends like this are incredibly hard to achieve but it’s down to the huge effort from all of the team to deliver this historic weekend for Jaguar. Rome has been kind to us with five podiums and three wins in three years and it’s great to have our season back on track after such a strong performance from Mitch and the team. We know how competitive this championship is so we’ll take this momentum forward from Rome, keep working hard and keep building on our championship in Monaco.”

Mitch Evans, Jaguar TCS Racing driver #9: “This weekend has been a dream. I was hoping to come to Rome and get some solid points but a double win is just incredible. Yesterday was amazing but I knew it would be really hard to do repeat again today as these double-headers can be tricky. The Jaguar I-TYPE 5 has been just perfect. This is our third win here now and I’m going to take this incredible feeling and momentum into Monaco. It is time to celebrate!”

Sam Bird, Jaguar TCS Racing driver #10: “Amazing weekend for the team. To come away with two wins with Mitch is absolutely unbelievable. The race car was fantastic, and Jaguar TCS Racing have done a stunning job in the break to transform what was a difficult start into a winning formula. Congratulations to every team member involved and we look forward to Monaco.”

De zesde ronde van het 2022 ABB FIA Formula E World Championship vindt plaats in de iconische straten van Monte Carlo, Monaco op zaterdag 30 april 2022.