Podiumplek én twee auto’s in de punten voor Jaguar TCS Racing in Marrakesh

• Mitch Evans behaalt zijn vijfde podiumplek van het seizoen voor Jaguar TCS Racing in spectaculaire Marrakesh E-Prix
  • Sam Bird bekroont inhaalrace met negende plaats in de tiende ronde van het ABB FIA Formula E World Championship
  • Mitch Evans blijft vierde, maar dicht het gat in het rijdersklassement en volgt op slechts vijftien punten achter de klassementsleider, met Sam Bird op de twaalfde plaats
  • Jaguar TCS Racing behoudt de vierde plaats in het teamklassement met 156 punten
  • Ronde elf en twaalf van het ABB FIA Formula E World Championship 2022 vinden plaats in de straten van Brooklyn in New York op zaterdag 16 en zondag 17 juli 2022

Utrecht, 4 juli 2022 – Mitch Evans heeft zijn vijfde podiumplek van het seizoen binnengesleept in een zeer spectaculaire Marrakesh E-Prix. Met zijn vierde plaats in het klassement blijft de Nieuw-Zeelander zicht houden op het kampioenschap in de ABB FIA Formula E World Championship.

In de brandende woestijnzon van Marokko vertrok Mitch Evans vanaf de zesde plek. In de openingsronden van de race passeerde hij de Porsche van Pascal Wehrlein en schoof door naar de vijfde plaats. Met een aantal beslissende inhaalmanoeuvres liet Mitch Evans vervolgens zien wat hij nog meer in huis heeft en baande zich zo een weg naar de vierde plaats. Terwijl Mitch Evans alles uit zijn auto haalde, hield zijn team nauwkeurig de energie- en accutemperaturen in de gaten om een podiumplaats mogelijk te maken. In de laatste ronde van de E-Prix van Marrakesh pakte die strategie goed uit en kon ook Jean-Éric Vergne van DS Techeetah worden gepasseerd, waardoor Mitch Evans de derde plaats en 15 waardevolle punten greep.

Met het Atlasgebergte als decor vertrok Sam Bird als dertiende nadat hij de kwalificatieduels nipt had gemist. Hij vocht een hevige strijd uit in het middenveld, maar bleef geduldig. Dat wierp zijn vruchten af en hij passeerde de streep als negende waardoor hij waardevolle punten voor zichzelf en het team veiligstelde.

Mitch Evans consolideerde zijn vierde plaats in het rijdersklassement, vijftien punten achter leider Edoardo Mortara. Sam Bird staat twaalfde. Met nog zes races te gaan bezet Jaguar TCS Racing de vierde plaats in de ABB FIA Formula E World Championship voor teams.

James Barclay, Jaguar TCS Racing Team Principal: “Marrakesh once again delivered an intense but exciting race. Incredibly hot temperatures meant we had to really focus on the energy and temperature strategy to ensure we optimised our battery and overall car performance. Another fantastic drive from Mitch and the team ensured we made progress to come home in third position. Any day that you pick up silverware is critical in this world championship fight. Sam also delivered a patient and mature drive today securing an important double-points finish for the team. We now are looking forward to returning to the streets of Brooklyn in just two weeks’ time.”

Mitch Evans, Jaguar TCS Racing driver #9: “That was tough race to manage it threw everything at us - battery, thermal and energy wise. Battling a lot with the other guys I lost a bit of ground at the start then made it back. The team guided me really well today. Jean- Éric Vergne struggled towards the end and we picked him off in the final lap. It was hard to manage but we got there – another podium, lots of points and another trophy.”

Sam Bird, Jaguar TCS Racing driver #10: “Ninth in Marrakesh is not where I want to be but I am trying my best. Our race pace was good but when you qualify P13 it is difficult to do anything better. I have a great team, we will keep pushing and see what we can do to improve in NYC where I took the win last year.”

De elfde en twaalfde ronde van het 2022 ABB FIA Formula E World Championship vinden plaats in de straten van Brooklyn in New York op zaterdag 16 en zondag 17 juli 2022.