Jaguar Land Rover kent uitstekend eerste half jaar

02 OKTOBER 2013, BEESD | GEPUBLICEERD OP: 11 JULI 2013

- Verkopen Jaguar Land Rover over eerste helft van 2013 met 14% gestegen tot 210.190 voertuigen.

- Verkoopstijging in alle belangrijke regio’s met + 26% in Azië en meer dan 10% in China, Groot Brittannië en de VS.

- Sterke verkoopcijfers bevestigen goede ontvangst van nieuwe Range Rover en Jaguar F-TYPE.

Jaguar Land Rover, de belangrijkste Engelse fabrikant van luxe auto’s in het premium segment, heeft over de eerste zes maanden van 2013 in totaal 210.190 nieuwe auto’s verkocht. Dat betekent een verkoopstijging van 14% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit uitstekende verkoopresultaat is mede tot stand gekomen dankzij een wereldwijde verkoopstijging van 7% in de maand juni.

In het eerste half jaar van 2013 heeft Jaguar in elke belangrijke markt de verkopen zien stijgen, met voor Azië een stijging van 26%. In andere overzeese gebieden liggen de verkopen tot nu toe 18% hoger dan vorig jaar, met voor Groot Brittannië en China een stijging van 16%. In Noord-Amerika en Europa zijn in het eerste half jaar respectievelijk 13% en 6% meer nieuwe Land Rovers en Jaguars verkocht.

“Het is zeer bemoedigend om te zien dat zowel Jaguar als Land Rover zo goed presteren in de 178 landen waar de merken op de markt zijn. Dat is mede te danken aan een aantal nieuwe modellen die zeer positief zijn ontvangen. Zo zijn er van de nieuwe Range Rover sinds de introductie ruim 22.000 exemplaren verkocht”, aldus Phil Popham, Director Sales Operations van de Jaguar Land Rover Group, in een reactie op de verkoopcijfers. “Ook de F-TYPE is wereldwijd met veel applaus van de media op de markt verschenen. Nieuwe klanten zijn enthousiast over de auto, die vanaf deze maand ook in China op de markt komt.”

Hoogtepunten halfjaarcijfers Jaguar

- Een verkoopstijging van 29% ten opzichte van de eerste helft van 2012.

- In China zijn in het eerste half jaar bijna 8.000 nieuwe Jaguars verkocht, meer dan in heel 2012.

- In juni zijn er 1.000 exemplaren van de nieuwe F-TYPE verkocht.

- Jaguar VS: + 59% in de meest succesvolle maand juni sinds 2006.

- Verkoopstijging voor XF en XF Sportbrake door nieuwe motoren en All Wheel Drive.

Over de eerste zes maanden van 2013 verkocht Jaguar in totaal 37.636 nieuwe auto’s, een stijging van 29%. Dit bevestigt de impact die de komst van de compleet nieuwe Jaguar F-TYPE heeft gehad, met een totaal verkoopaantal van bijna 3.000 exemplaren sinds de introductie. Daarnaast werden 24.099 nieuwe Jaguars XF verkocht, wat mede te danken is aan de introductie van de 3.0 V6 en 2.0 viercilinder benzinemotoren, All Wheel Drive én de XF Sportbrake. Jaguar noteerde voor alle belangrijke regio’s een krachtige groei: China +85%, Groot Brittannië +22%, Noord-Amerika +23%, Azië +21%, overige overzeese gebieden +20% en Europa +13%.

In de maand juni realiseerde Jaguar met 6.574 nieuw verkochte voertuigen een stijging van 34%. Deze groei is als volgt verdeeld: China +102%, Noord-Amerika +64%, Azië +24%, Groot Brittannië +16% en overige overzeese gebieden +13%. In Europa vielen de verkopen als gevolg van moeilijke economische omstandigheden in een aantal landen 5% lager uit.

Hoogtepunten halfjaarcijfers Land Rover

- Een verkoopstijging van 11% ten opzichte van de eerste helft van 2012.

- Geconsolideerde groei in Azië en overige overzeese gebieden, met zeer goede verkoopcijfers in landen als Brazilië, Rusland, Zuid-Afrika en India.

- Beste half jaar ooit in de Verenigde Staten met een verkoopaantal van 22.984.

- Een totaal verkoopaantal van bijna 61.000 exemplaren van de Range Rover Evoque

Gedurende de eerste zes maanden van 2013 verkocht Land Rover in totaal 172.554 nieuwe auto’s. Voor alle belangrijke verkoopregio’s lagen de verkopen hoger, met als resultaat een gecombineerde verkoopstijging van 11%. Deze stijging is als volgt tot stand gekomen: Azië +28%, overige overzeese gebieden +18%, Groot Brittannië +15%, Noord-Amerika +10%, China +6%, en Europa +5%. De Freelander 2 noteert nog altijd goede verkoopcijfers, getuige een stijging van 28% over het eerste half jaar.

Ondanks de gestopte productie van de vorige generatie Range Rover Sport vielen de verkopen van Land Rover in juni met 27.165 nieuwe auto’s in totaal 2% hoger uit dan in dezelfde maand vorig jaar. Zowel de Freelander 2 als de Discovery 4 blijven belangrijke marktspelers, met in de maand juni een verkoopstijging van respectievelijk 13% en 9%. Voor de diverse verkoopregio’s zien de verkoopresultaten er als volgt uit: Azië +36% en Groot Brittannië +10%. In de regio rond China lagen de verkopen vrijwel op hetzelfde niveau als vorig jaar, terwijl de verkopen in zowel Noord-Amerika als Europa licht zijn gedaald, als gevolg van de run-out van de Range Rover Sport.