2013 RECORDJAAR VOOR JAGUAR LAND ROVER: 425.006 AFLEVERINGEN

13 JANUARI 2014
Het jaar 2013 was uitermate succesvol voor Jaguar Land Rover. Ten opzichte van 2012 steeg het aantal afleveringen met 19% tot 425.006 eenheden. Op 38 individuele markten waaronder Rusland, Brazilië, Korea en Canada was Jaguar Land Rover goed voor nieuwe verkooprecords. In de regio’s Azië Pacific en China was de groei het sterkst: 30%. Noord-Amerika volgt met een plus van 21% en ook in Groot-Brittannië (+14%), Europa (+6%) en andere overzeese markten (+23%) was sprake van sterke tot zeer sterke groei.
  • Beste verkoopjaar ooit: records op vele individuele markten
  • Meest succesvolle verkoopjaar voor Jaguar sinds 2005: 76.668 afgeleverde auto’s
  • Land Rover in 2013: 348.338 verkochte auto’s
  • Succesfactoren: nieuwe modellen, belangrijke onderscheidingen

Jaguar verkocht in 2013 wereldwijd 76.668 auto’s, een stijging van 42% ten opzichte van het jaar ervoor én het beste resultaat sinds 2005. Op 17 individuele markten waaronder Brazilië, India, Rusland en China was het merk goed voor nieuwe verkooprecords. Bovendien bleek Jaguar in 2013 het snelst groeiende premiummerk in de VS, Duitsland en India. Belangrijke succesfactoren bij dit alles waren de introductie van de F-Type en recordverkopen van de XF (totaal: 47.391 eenheden). De XJ-reeks behaalde in 2013 zijn beste jaarresultaat tot nu toe met 19.677 afleveringen. Vooral in China en de VS bleek de vraag groot. Daarbij profiteerde de XJ-reeks van de introductie van de komst van vierwielaangedreven versies én van de introductie van nieuwe benzinemotoren (3.0 V6 en 2.0 viercilinder). Noord-Amerika was in 2013 de belangrijkste markt voor Jaguar. Daar steeg de afzet met 44% (t.o.v. 2012). In China bedroeg de stijging 33%, In Europa 17% en in Groot-Brittannië 15%. In andere overzeese markten kwam de groei uit op 31%.

Land Rover in 2013: een plus van 15%

In 2013 verkocht Land Rover in totaal 348.338 auto’s: een jaarrecord voor het merk én een ‘plus’ van 15% ten opzichte van 2012. In 2013 waren er recordverkopen voor de Range Rover en de Range Rover Evoque. Ook de nieuwe Range Rover Sport deed het uitzonderlijk goed. Ondanks het feit dat het nieuwe model slechts in een gedeelte van het jaar leverbaar was, werd bijna het verkooprecord uit 2007 geëvenaard. Ook de Freelander 2 deed het goed met een verkoopstijging van 20% ten opzichte van 2012. In 2013 was Land Rover goed voor verkooprecords op 42 individuele markten, waaronder Groot-Brittannië, de VS, Brazilië en India. In de verschillende verkoopregio’s waren de verkoopstijgingen als volgt: Azië Pacific: +29%, China: +17%, Groot-Brittannië +13%, Europa 4% en andere overzeese markten 22%.

Verkoopresultaten Jaguar Land Rover Benelux

Jaguar realiseert in België en Luxemburg een verkoopresultaat van 896 auto’s, een stijging van 10% in vergelijking met het vorige jaar. De afzet van Jaguar in Nederland stijgt met 15%. Land Rover in de Benelux sluit het kalenderjaar af met bijna 7.000 verkochte auto’s en zet met dit resultaat een derde recordjaar op rij neer.

Quotes

Dr. Ralf Speth, CEO van Jaguar Land Rover: “2013 bleek een zeer positief jaar voor Jaguar land Rover door de aanhoudende sterke vraag naar alle modellen binnen de range. Onze niet aflatende focus op design, techniek, innovatie en kwaliteit heeft ervoor gezorgd dat de producten van Jaguar Land Rover nog meer klanten op internationale markten weten te bereiken Bovendien hebben we de meest aantrekkelijke line-up ooit en die is in 2013 nog eens verrijkt met de komst van de Jaguar F-TYPE en de nieuwe Range Rover Sport.

Andy Gross, Sales Operations Director:“2013 was eenfantastisch jaar met belangrijke productintroducties. Naast de Jaguar F-TYPE en de nieuwe Range Rover Sport lanceerden we nieuwe motoren, aandrijflijnen en belangrijke updates en daarmee hebben we in alle belangrijke verkoopregio’s gescoord. Niet alleen klanten waarderen onze producten, ook door journalisten zijn we met lof overladen. In totaal ontvingen we in 2013 bijna 200 onderscheidingen, alleen de nieuwe F-TYPE kreeg er al 59.

De awards van 2013

In totaal kreeg Jaguar Land Rover in 2013 maar liefst 195 onderscheidingen. Dit zijn de belangrijkste:

Jaguar F-TYPE: World Car Design of the Year (Duitsland), Goldenes Lenkrad voor de Cabriolet en de Coupe, Category en BBC Top Gear magazine Convertible of the Year.

Jaguar algemeen: nummer 1 in Vehicle Ownership Satisfaction Survey van JD Power Groot-Brittannië, hoogte notering luxemerken in JD Power Sales Satisfaction Index USA.

Land Rover: in totaal 115 onderscheidingen, waarvan 55 voor Range Rover (What Car -Luxury Car of the Year, Women’s Luxury Car of the Year en Best Luxury SUV volgens Edmunds.com en Forbes. Tevens kreeg Range Rover de ‘Highest APEAL-score’ van alle automodellen