NIEUWE JAGUAR HEET XE

04 MAART 2014
Tijdens een persconferentie op de autotentoonstelling van Genève maakt Jaguar bekend dat de nieuwe compacte sports sedan van het merk de naam XE krijgt. De Jaguar XE, die later dit jaar officieel wordt onthuld, is innovatief van opzet. Het is de eerste auto in zijn segment die beschikt over een aluminium monocoque. Voor de aandrijving staat de compleet nieuwe Ingenium-motorenfamilie klaar. De spectaculair gelijnde XE is daarmee goed voor hoge prestaties en gunstige verbruik-/emissiecijfers. De Jaguar XE komt in 2015 op de Nederlandse markt.
  • Compacte, spectaculair gelijnde sports sedan
  • Efficiënte hightech: aluminium monocoque, nieuwe Ingenium-motorenfamilie
  • Topprestaties: tot ruim 300 km/h, CO2-emissies onder 100 g/km

De XE maakt gebruik van Jaguar’s advanced aluminium architecture, die in 2013 debuteerde op de

C-X17 concept car. De Jaguar XE is de eerste in zijn segment die gebruikt maakt van zo’n aluminium monocoque. Dit heeft belangrijke voordelen. Om te beginnen is deze zelfdragende carrosserieconstructie zeer licht. Zo vormt hij de ideale basis voor hoge prestaties én gunstige verbruik-/emissiecijfers. Bovendien is de monocoque buitengewoon stijf: hét uitgangspunt voor dynamische rijeigenschappen in combinatie met comfort en veiligheid van topklasse.

Ingenium: compleet nieuwe motorenfamilie

De XE is de eerste Jaguar die de beschikking krijgt over motoren uit de compleet nieuwe Ingenium-familie. Deze lijn is zeer flexibel. Om te beginnen zijn er viercilinder benzine- en dieselversies. Deze zijn stuk voor stuk geschikt voor twee montagevormen: in lengterichting of dwars. Ook zijn ze te combineren met achterwiel- en vierwielaandrijving. Alle Ingenium-motoren zijn licht en hebben een lage interne weerstand: hoge prestaties gaan hand in hand met gunstige verbruik- en emissiecijfers. Om een idee te geven van de ‘bandbreedte’: er komen XE-modellen met een topsnelheid van ruim 300 km/h en uitvoeringen met een CO2-uitstoot van minder dan 100 g/km. De Ingenium-motoren worden gebouwd in een nieuwe Jaguar Land Rover-motorenfabriek in Groot Brittannië.

Spectaculair uiterlijk

Ian Callum Jaguar’s Director of Design over de XE: “Dit nieuwe model is in alle opzichten een moderne Jaguar. Hij is compact én spectaculair. Klanten verwachten veel van een compacte Jaguar: hij moet op alle gebieden praktisch en premium zijn. Wij op onze beurt zullen nooit vergeten dat een Jaguar spannend moet ogen én rijden. Al deze punten hebben we met de XE weten te realiseren.”