Jaguar bouwt de zes 'missende' E-Types Lightweight

14 MEI 2014
Jaguar gaat zes perfecte reproducties bouwen van de E-Type Lightweight uit 1963. Het gaat hier om de zes ‘missende’ auto’s uit een serie van 18. Hoewel er 18 chassisnummers waren toegewezen, werden er in 1963 slechts 12 van deze aluminium ‘Special GT E-Type cars’ geproduceerd.
  • Van de geplande 18 exemplaren werden er in 1963 slechts 12 gebouwd
  • De zes ‘missende’ aluminium E-Types krijgen de in 1963 toegewezen chassisnummers
  • Auto’s worden opgebouwd volgens de oorspronkelijke specificaties

De zes missende lichtgewicht E-Types worden bij Jaguar gebouwd door de beste vaklieden van het merk. Ze worden geconstrueerd volgens de specificaties van de 12 exemplaren die wel werden geproduceerd, inclusief de 3,8-liter zescilinder lijnmotor. De Lightweight E-Types zijn dankzij hun carrosserie en motorblok van aluminium nog eens 114 kg lichter dan de oorspronkelijke standaarduitvoeringen. Ook minder chroom en een sobere interieuruitvoering met bijvoorbeeld handbediende, lichtgewicht ramen leverden een bijdrage aan het lage gewicht.

De Jaguar E-Type in het kort

De Jaguar E-Type werd geproduceerd tussen 1961 en 1975. Er werden er in totaal iets meer dan 72.500 geproduceerd. De lichtgewicht E-Types werden in 1963 gebouwd door de raceafdeling van Jaguar. Van de 12 exemplaren zijn er nu nog 11 over. De Lightweights waren gehomologeerd voor GT-races. Hun basis werd gevormd door een standaard E-Type roadster. De belangrijkste modificaties bestonden uit de toepassing van een aluminium monocoque en aluminium carrosseriedelen, waaronder de hardtop. Het motorblok van de 3,8-liter dry-sump-krachtbron was van aluminium. Alle chassisnummers begonnen met een ‘S’. De lichtgewicht E-Types werden bestuurd door legendarische coureurs als Graham Hill, Jackie Stewart, Roy Salvadori en Briggs Cunningham. Tegenwoordig gooien de ‘Lightweights’ nog hoge ogen bij historische autosportevenementen.

Jaguar verwacht een grote belangstelling voor de zes Lightweight E-Types. Gevestigde Jaguar collectors, vooral diegenen met interesse in historische autosport, krijgen prioriteit over andere potentiële klanten.