Jaguar ontwikkelt met Pinarello nieuwe racefiets voor Team Sky

28 MEI 2014
De gerenommeerde racefietsfabrikant Pinarello en Jaguar hebben de handen ineengeslagen om het succesvolle Team Sky vanaf de Tour de France van nog snellere fietsen te voorzien. Dankzij de knowhow van Jaguar is de Dogma F8 racefiets lichter, stijver en gestroomlijnder, maar dan wel met behoud van alle goede eigenschappen van de voorganger. Team Sky-kopman Chris Froome: “Op deze fiets kan ik de Tour de France opnieuw winnen.”
  • Nieuwe racefiets voor de Tour: lichter en gestroomlijnder dankzij knowhow Jaguar
  • Computational fluid dynamics en windtunneltests van Jaguar sleutel tot verfijning
  • Jaguar naast official car supplier nu ook innovation partner van Team Sky

Chris Froome won de Tour de France vorig jaar op de Dogma 65.1 van Pinarello. Om die fiets nog beter te maken, kregen Team Sky en Pinarello toegang tot de knowhow en de technische faciliteiten van Jaguar. Daarbij werd vooral gebruikgemaakt van Jaguars CFD-faciliteit (computational fluid dynamics) waar digitale prototypes worden ontwikkeld. Hier worden de effecten van aanpassingen in een ontwerp duidelijk zonder dat het nodig is een fysiek prototype te bouwen.

Nadruk op stroomlijn en gewicht

De nieuwe racefiets, de Pinarello Dogma F8, heeft in enkele maanden tijd 300 digitale runs in Jaguar’s CFD-faciliteit gemaakt. Daarbij lag de nadruk op aërodynamische optimalisatie. Windtunneltests met echte fietsen lieten spectaculaire resultaten zien: de complete Dogma F8 is 26,1% gestroomlijnder dan zijn voorganger (6,4% inclusief de coureur). Daarbij is de nieuwe racefiets ruim 9% lichter én nog stijver en stabieler dan de fiets waarmee Chris Froome vorig jaar de Tour won.

Een winnende combinatie

Fausto Pinarello, CEO van de fietsfabrikant die zijn naam draagt, is enthousiast over Jaguar als innovation partner van Team Sky: “Dankzij Jaguar is de beste racefiets ter wereld nóg beter geworden.” Team Sky-kopman Chris Froome heeft de Dogma F8 al gereden: “Hij is duidelijk lichter en hij voelt stijver aan – alle kracht vanuit de benen wordt direct omgezet in voorwaartse beweging. Met deze fiets kan ik de Tour de France opnieuw winnen.”

Jaguar is naast innovation partner ook official car supplier van Team Sky (sinds 2010)

Citaten
"Op deze fiets kan ik de Tour de France opnieuw winnen." Team Sky-kopman Chris Froome