Jaguar F-TYPE Project 7 eerste productiemodel van Special Vehicle Operations

25 JUNI 2014
Als eerste creatie van Jaguar Land Rover Special Vehicle Operations, zal de productie-uitvoering van de F-TYPE Project 7 zijn werelddebuut maken tijdens het Goodwood Festival of Speed op 26 juni a.s. De naam Project 7 is een eerbetoon aan de zeven overwinningen die Jaguar behaalde in de 24 Uur van Le Mans.

De F-TYPE Project 7 wordt aangeboden in een oplage van 250, met de hand gebouwde, exemplaren. Het karakteristieke roadster-ontwerp werd afgelopen zomer als concept gepresenteerd ter gelegenheid van het zestigjarig jubileum van de Jaguar D-Type, waarmee drie maal de 24 Uur van Le Mans werd gewonnen. De naam Project 7 is een verwijzing naar de in totaal zeven Le Mans-overwinningen die Jaguar behaalde. Het model is niet alleen de meest sportieve afgeleide van de enthousiast ontvangen F-TYPE, maar ook Jaguar’s krachtigste productiemodel ooit. De door Special Vehicle Operations ontwikkelde F-TYPE Project 7 wordt aangedreven door de 5.0 V8 supercharged benzinemotor uit de F-TYPE R Coupé, die door aanpassingen nu 575 pk en 680 Nm ontwikkelt. Via Jaguar’s 8-traps Quickshift-transmissie en het Electronic Active Differential van de tweede generatie wordt de kracht overgebracht naar de achterwielen. Special Vehicle Operations ontwikkelde een speciale transmissie-afstemming met aangepaste parameters en schakelmomenten. Daarmee is een acceleratie van 0-100 km/h in 3,9 seconden mogelijk. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 300 km/h.

Scherper
Met zijn volledig aluminium carrosserie heeft de F-TYPE Project 7 een gewicht van 1.585 kg en weegt hij daarmee 80 kg minder dan de F-TYPE V8 S Convertible. De achterklep, motorkap-louvres, powervents in voorspatborden en buitenspiegelkappen zijn gemaakt van carbon fibre. De voorruit is 114 millimeter korter, waardoor de totale hoogte van de auto is afgenomen met 30,5 millimeter. Een speciaal ontworpen bimini-dak kan in de 196 liter grote bagageruimte worden opgeborgen wanneer het niet wordt gebruikt.

Het wielophanging is uitgevoerd met aangepaste componenten, inclusief stabilisatorstangen en in hoogte verstelbare schokdempers en veren. Het Active Dynamics-systeem controleert tot 500 keer per seconde verschillende parameters en kan corrigerend ingrijpen voor een optimale balans van de auto. Torque Vectoring by Braking is een systeem dat door gerichte remingrepen en via het actieve differentieel voor een scherper stuurgedrag zorgt.

Genummerd
Het interieur is uitgevoerd met twee door de autosport geïnspireerde kuipstoelen met stiknaden in karakteristiek, geruit patroon. Als optie zijn vierpunts veiligheidsgordels beschikbaar. Naast afwerking met Alcantara, carbon fibre en aluminium krijgt elke auto tussen de stoelen een genummerde plaquette met de handtekening van ontwerper Ian Callum.

Voor de carrosserie is er keuze uit vijf metallic kleuren: Ultra Blue, Caldera Red en British Racing Green met optionele stickers in wit en Ultimate Black en Glacier White met stickers in grijs.

MOTOR & TRANSMISSIE

Cilinderinhoud (cm3)        5.000

Cilinders     8

Boring/slag (mm)     92,5/93,0