Chris Froome eerste mens die per fiets door Eurotunnel rijdt

07 JULI 2014
Team Sky-kopman Chris Froome is de allereerste mens die per fiets onder de zee van Engeland naar Frankrijk is gereden. Froome stapte in Folkstone op de fiets en reed daar de Eurotunnel in, om 55 minuten later aan te komen in het Franse Calais. De unieke prestatie is onderdeel van de campagne #KeepPushing.
  • Chris Froome fietst in 55 minuten van Engeland naar Frankrijk
  • Unieke prestatie onderdeel van #KeepPushing-campagne
  • Video nu beschikbaar

De Eurotunnel, de treinverbinding tussen Frankrijk en Engeland, is 50 kilometer lang. Dit jaar viert Eurotunnel het 20-jarige bestaan. Bovendien vond de start van de Tour de France afgelopen weekeinde plaats in Engeland. Door deze combinatie van factoren kwamen Team Sky en Jaguar op het idee om het onderzeese traject voor het eerst per fiets af te leggen. Chris Froome had daar met zijn met behulp van Jaguar ontworpen Pinarello Dogma F8 fiets 55 minuten voor nodig. Hij behaalde daarbij snelheden tot 65 km/h. Terugkijken kan via de video Team Sky- Cycling Under The Sea.

Een unieke rit – de quotes

Chris Froome is nog onder de indruk van de rit: “Onder de zee fietsen is iets ongelooflijks. Het gebeurt maar zelden dat je de kans krijgt een wereldprimeur op je naam te zetten. Dit is zonder meer een van de meest speciale ritten die ik ooit heb gereden. Het toch al korte lijstje met nog ‘to do’s op twee wielen’ is met deze wereldprimeur nog verder gekrompen.

Mark Cameron van Jaguar Land Rover: “#KeepPushing draait om nieuwe technologie, nieuwe ervaringen en nieuwe doelen. Deze prestatie is misschien wel het ultieme voorbeeld daarvan – de rit van Froome door de Eurotunnel is uniek.”

John Keefe van Eurotunnel: “De Eurotunnel is een buitengewoon bouwwerk, maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Golden Gate Bridge in San Francisco en het Sydney Opera House is hij onzichtbaar. Daarom waren we blij dat Team Sky en Jaguar met dit spectaculaire verzoek kwamen.”

Partners sinds 2010: Jaguar en Team Sky

Jaguar is sinds 2010 partner van Team Sky. De toonaangevende wielerformatie zet Jaguars XF Sportbrake in als ploegauto. Sinds dit jaar is Jaguar ook Innovation Partner. Het merk speelde een actieve rol bij de ontwikkeling van de Pinarello Dogma F8, de racefiets die Team Sky inzet om de derde achtereenvolgende zege in de Tour de France te behalen.