Jaguar Land Rover presenteert nieuwe 'Ingenium' motorenfamilie

10 JULI 2014
Ingenium, Jaguar Land Rover’s nieuwe familie van hoogwaardige diesel- en benzinemotoren, garandeert een ongekend vermogen, koppel en raffinement, bij een gelijktijdige reductie van verbruik en emissies. De nieuwe motorenfamilie is een eigen ontwerp, die door de eigen ingenieurs is ontwikkeld en die in een eigen fabriek zal worden geproduceerd.
  • Ingenium is een compleet nieuwe familie van compacte, lichte en emissiearme turbomotoren – benzine en diesel – die zowel de efficiency als de prestaties leveren die klanten wereldwijd verwachten.
  • De gemeenschappelijke architectuur van benzine- en dieselmotoren is configureerbaar en flexibel, en garandeert zowel maximale productie-efficiency als een groter aantal versies, een hogere kwaliteit en een kortere ontwikkelingstijd.
  • Ingenium is een specifieke Jaguar Land Rover motorenfamilie, ontworpen en ontwikkeld door de eigen ingenieurs. Volumeproductie begint later dit jaar in Jaguar Land Rover’s nieuwe Engine Manufacturing Centre in Wolverhampton.
  • De Ingenium-motoren, die tot 80 kg lichter zijn dan de huidige motoren, gebruiken gepatenteerde technologieën om de interne wrijving te minimaliseren, CO2-emissies te reduceren en een onovertroffen raffinement en prestatieniveau te bieden.

Jaguar Land Rover heeft zijn eigen familie van nieuwe, geavanceerde, wrijvingsarme en high-performance benzine- en dieselmotoren ontwikkeld om in te spelen op de groeiende vraag van klanten naar auto’s die nog zuiniger zijn en lagere gebruikskosten hebben, zonder dat concessies worden gedaan qua prestaties en rijbeleving.

De doelstellingen voor de nieuwe Ingenium-motorenfamilie betekenden een zware en complexe opdracht voor de Jaguar Land Rover ingenieurs. De nieuwe motorenfamilie moest:

• configureerbaar en flexibel zijn om installatie in diverse nieuwe modellen van Jaguar en Land Rover mogelijk te maken
  • schaalbaar zijn om in de toekomst uitvoeringen met een grotere of kleinere cilinderinhoud mogelijk te maken
  • geschikt zijn voor diverse aandrijvingen, inclusief achter- en vierwielaandrijving
  • geschikt zijn voor handgeschakelde en automatische transmissies, en voor hybride systemen,
  • gemakkelijk te combineren zijn met nieuwe motortechnologieën zodra deze beschikbaar komen

Voor de Ingenium-motoren hebben de Jaguar Land Rover motoreningenieurs in de ontwikkelingscentra in Whitley en Gaydon gekozen voor extreem sterke en compacte aluminium motorblokken voor zowel de benzine- als de dieselmotoren.

Deze lichtgewicht motorblokken hebben allemaal dezelfde boring, slag, cilinderafstand en cilinderinhoud (500 cm³). Zo biedt de Ingenium-familie de configureerbaarheid en flexibiliteit die nodig is om snel en efficiënt kleinere of grotere motorversies te kunnen ontwikkelen om het hoofd te bieden aan toekomstige wetgeving en concurrentie. Met het oog op de ontwikkeling van deze nieuwe generatie motoren werd het onderzoekscentrum in Whitley verder uitgebreid en verbeterd: Jaguar Land Rover investeerde hiertoe 40 miljoen pond in de motorendivisie.

Alle diesel- en benzineversies van de Ingenium-familie zullen worden uitgerust met zeer geavanceerde turbocompressoren die de prestaties vergroten (met name bij lage toerentallen) en tegelijk de verbruiks- en CO2-waarden reduceren.

Dankzij het modulaire design van de Ingenium-familie hebben de benzine- en dieselmotoren heel wat interne componenten en afstemmingen gemeen. Dat beperkt de complexiteit, verhoogt de kwaliteit en vereenvoudigt de productie, waardoor Jaguar Land Rover sneller kan inspelen op veranderingen in de wereldwijde vraag.

“Klanten overal ter wereld vragen steeds meer naar nog schonere en efficiëntere auto’s die even goed of beter presteren dan wat van een SUV of sportieve personenauto wordt verwacht. Onze Ingenium-motoren spelen in op deze eisen,” aldus Dr. Wolfgang Ziebart, Group Engineering Director van Jaguar Land Rover.

“Door onze motoren zelf te ontwikkelen en te bouwen, kunnen wij sneller reageren op wijzigingen in de toekomstige vraag en wetgeving, en kunnen wij in de toekomst sneller nieuwe technologieën integreren”, voegt Dr. Ziebart toe. “Wij zijn ervan overtuigd dat de nieuwe technologieën waarin wij investeren Jaguar Land Rover zullen helpen om het hoofd te bieden aan tegenstrijdige aspecten als de vraag naar high-performance modellen enerzijds en een verdere reductie van CO2-emissies anderzijds."

Hightech krachtbron
De Ingenium-motoren bieden talloze innovaties die eigenschappen mogelijk maken die klanten van Jaguar Land Rover overal ter wereld verwachten van hoogwaardige, prestatiegerichte motoren: een uitzonderlijk hoog koppel bij lage toerentallen, moeiteloze acceleraties en toonaangevende emissie- en verbruikscijfers.

Eén strategie die de motoreningenieurs van Jaguar Land Rover gebruikten om dat te realiseren, was het beperken van de interne wrijving.

In de eerste Ingenium-motor die in productie zal worden genomen, een 2,0-liter dieselmotor met de codenaam AJ200D, is de wrijving met 17% gereduceerd in vergelijking met de huidige dieselmotor, waardoor deze een van de meest efficiënte en wrijvingsarme 2,0-liter turbodieselmotoren ter wereld is.

De Ingenium-motoren gebruiken zes kerntechnologieën om de wrijving te reduceren en het raffinement en de prestaties te vergroten. Dat zijn:

rollagers op de nokken- en balanasassen in plaats van ingeslepen lageroppervlakken

computergestuurde oliepompen met variabele opbrengst die energie besparen door bij elk toerental, elke motorbelasting en elke temperatuur de optimale hoeveelheid olie te leveren

computergestuurde, variabele waterpompen die de hoeveelheid koelvloeistof die door de motor gaat, aanpassen op basis van temperatuur, toerental en rijomstandigheden. Het gedeelde of dubbele koelcircuit verlaagt de CO2-emissies door de motor sneller op te warmen. Tegelijkertijd wordt op koude dagen het interieur sneller verwarmd

vereenvoudigde nokkenasaandrijving, ontworpen voor modulair gebruik

uit het midden van het motorblok geplaatste krukas

elektronisch gestuurde zuigerkoeljets om de efficiency van het smeersysteem te verbeteren. De jets worden uitgeschakeld wanneer geen zuigerkoeling nodig is. Daardoor komt de motor ook sneller op bedrijfstemperatuur, waardoor de CO2-emissie nog verder daalt

Alle Ingenium-motoren worden uitgerust met geavanceerde en efficiënte turbo's, directe hoge-druk brandstofinspuiting, variabele kleptiming en Stop/Start-technologie.

De Ingenium-motoren zullen bovendien de meest geteste Jaguar Land Rover motoren ooit zijn, wanneer ze op de markt komen. Nog voor de eerste Ingenium-motor wordt verkocht, zal deze reeds het equivalent van meer dan acht jaar van de zwaarste en meest extreme tests hebben ondergaan die de ingenieurs van Jaguar Land Rover konden bedenken. Voorbeelden van deze tests zijn het enorme aantal integriteits- en duurzaamheidstests, waaronder meer dan 72.000 uur op de testbank en ruim 3 miljoen kilometer aan praktijktests, om te zorgen dat deze motoren optimaal presteren en blijven presteren.

Belangrijke rol bij reduceren van autogewicht

Jaguar Land Rover is reeds marktleider bij de productie van lichte, aluminium carrosserieën. De introductie van de Ingenium-motorenfamilie combineert de expertise op het gebied van lichtgewicht carrosserietechnologie met motoren die speciaal zijn ontworpen en afgesteld om de voordelen van auto’s met een lager gewicht verder te vergroten.

De ingenieurs van Jaguar Land Rover stellen alles in het werk om het autogewicht verder te verlagen door elk onderdeel van elk systeem lichter te maken, en dat geldt ook voor de motoren. Hoewel ze meer technologie en een hoger vermogen bieden, wegen de Ingenium-motoren maar liefst 80 kilogram minder dan vergelijkbare moderne motoren.

“Ingenium stelt ons in staat om klanten over de hele wereld de meest geavanceerde motoren aan te bieden in enkele van de lichtste modellen in het premium SUV- en sportieve auto-segment," verklaart Ron Lee, Director of Powertrain Engineering van Jaguar Land Rover.

"Configureerbaarheid en flexibiliteit zijn twee kerneigenschappen van het DNA van de Ingenium, omdat wij onze nieuwe motoren vanaf het begin hebben afgestemd op de toekomst. Ingenium is berekend op nieuwe ontwikkelingen op het gebied van brandstof, turbotechnologie, emissies, prestaties en hybride-technologie, zodra deze beschikbaar komen."

"Wij konden de Ingenium-motoren op deze manier ontwikkelen, omdat wij de unieke kans kregen om vanuit het niets een nieuwe krachtbron te ontwerpen. Wij werden niet gehinderd door klassieke beperkingen die compromissen noodzakelijk maken. Daardoor hoefden wij geen rekening te houden met bestaande productiemachines die designparameters bepalen, en ook niet met oudere motorarchitectuur of bestaande fabrieken," besluit Lee.

Noot voor de redactie:

Het zeer geavanceerde Engine Manufacturing Centre bij Wolverhampton is de eerste totaal nieuwe productielocatie die Jaguar Land Rover heeft gebouwd. De fabriek vertegenwoordigt een investering van meer dan 500 miljoen pond en zal bijna 1.400 nieuwe arbeidsplaatsen hebben gecreëerd wanneer de productie op volle capaciteit draait.