Jaguar Land Rover ontwikkelt virtuele technologieën voor een sportieve rijbeleving en minder afleiding

11 JULI 2014
Jaguar Land Rover werkt aan zeer geavanceerde technologieën die moeten leiden tot nieuwe manieren om bestuurders informatie en levensechte graphics van hoge kwaliteit aan te bieden, die een verder verbeterd ‘virtueel’ zicht op weg of racecircuit zullen creëren.
  • Jaguar Land Rover onthult concept voor ‘Jaguar Virtual Windscreen’, een voorruit met virtuele technologie die de bestuurder helpt tijdens rijden op de weg en op het circuit.
  • Gevaren, snelheid, navigatie en ideale lijn zouden allemaal op de volledige voorruit kunnen worden geprojecteerd.
  • Jaguar Land Rover toont technologie voor virtuele beeldvorming waarmee een instrumentenpaneel met 3D-weergave zou kunnen worden gecreëerd en dat de binnenspiegel vervangt, en waarvoor geen 3D-bril nodig is.
  • De ‘Jaguar Virtual Windscreen’, het 3D-instrumentenpaneel en de bediening met handgebaren zijn onderdeel van een reeks technologieën in de conceptfase, die ervoor zullen zorgen dat de bestuurder minder wordt afgeleid.

De ‘Jaguar Virtual Windscreen’ gebruikt de volledige voorruit als beeldscherm, zodat de bestuurder zijn blik altijd op weg en verkeer gericht kan houden. Hoogwaardige pictogrammen voor gevaren, snelheid en navigatiesysteem kunnen allemaal op de ruit worden geprojecteerd. Voor rijden op het circuit, zou met beelden onder meer de volgende ondersteuning kunnen worden geboden:

Hulp bij het volgen van de ideale lijn en bij het remmen. Virtuele lijnen op de voorruit die de ideale lijn aangeven, zien eruit alsof ze zijn aangebracht op het circuit. Met kleuren wordt getoond wanneer het beste kan worden geremd.

Racen tegen een ‘ghost car’. Verbeter rondetijden door te racen tegen een virtuele ‘ghost car’ van de eigen auto in een eerdere ronde, of upload een ronde van een andere bestuurder en probeer deze te verbeteren.

Op het circuit kunnen virtuele verkeerskegels worden uitgezet om de bestuurder rijtraining te geven. De kegels kunnen dan worden verplaatst naarmate de bestuurder beter wordt.

Dr. Wolfgang Epple, Director of Research and Technology van Jaguar Land Rover, verklaart: "Wij werken momenteel aan onderzoeksprojecten die de bestuurder betere informatie zullen geven om de rijbeleving nog verder te verbeteren. Door beelden van de hoogst mogelijke kwaliteit te laten zien, hoeft een bestuurder maar één keer naar een scherm te kijken. Door virtuele beelden te tonen waarmee de bestuurder correct snelheid en afstand kan inschatten, zal hij of zij betere beslissingen kunnen nemen. Dit zal niet alleen wezenlijke voordelen bieden in het dagelijkse verkeer op de weg, maar bijvoorbeeld ook op het circuit.”

Jaguar Land Rover werkt aan de ontwikkeling van een bedieningssysteem op basis van handgebaren. Daardoor kan de bestuurder de blik op de weg houden en wordt afleiding beperkt doordat hij of zij zo min mogelijk hoeft te kijken of op de tast moet zoeken naar knoppen en schakelaars.

Het onderzoek van Jaguar Land Rover naar een bedieningssysteem op basis van handgebaren doet een beroep op E-Field Sensing, dat is gebaseerd op de nieuwste capacitieve touchscreens en een nooit eerder geziene precisie biedt. Een smartphone detecteert momenteel de vinger van een gebruiker op 5 mm afstand. Het systeem van Jaguar Land Rover vergroot het detectieveld tot ongeveer 15 cm, waardoor het systeem kan worden gebruikt om in de auto accuraat de bewegingen en gebaren van een hand te volgen.

“De bediening met gebaren is al uitgegroeid tot een algemeen aanvaarde manier om bijvoorbeeld TV's en game consoles te bedienen. De volgende logische stap is de bediening van een aantal specifieke functies in de auto. Wij hebben bepaald welke functies nog met fysieke knoppen moeten worden bediend en welke via gebaren en zorgvuldig afgestelde bewegingssensoren zouden kunnen werken,” aldus dr. Epple. “Het systeem wordt momenteel getest voor een aantal systemen, zoals de zonwering, de achterruitwisser en de kaarten van het navigatiesysteem. Het heeft het potentieel om binnen een paar jaar op de markt te komen.”

Het onderzoeksteam van Jaguar Land Rover bekijkt ook technologie die de binnen- en buitenspiegels zou kunnen vervangen door camera's en virtuele weergaves. Het vervangen van spiegels door tweedimensionale beelden heeft zijn beperkingen, omdat bestuurders daarmee op een scherm niet correct de afstand tot of de rijsnelheid van andere weggebruikers kunnen inschatten.

Jaguar Land Rover ontwikkelde daarom een innoverend 3D-instrumentenpaneel, dat met de nieuwste technologie voor het volgen van hoofd- en oogbewegingen een natuurlijk 3D-beeld creëert zonder dat daarvoor een 3D-bril nodig is. Camera's in het instrumentenpaneel of de stuurkolomzone volgen de positie van het hoofd en de ogen van de gebruiker. Met software wordt dan het geprojecteerde beeld bijgesteld om een 3D-effect te creëren door aan elk oog een specifiek beeld telkens in een iets andere hoek te laten zien. Daardoor ontstaat het gevoel van diepte waardoor de bestuurder de afstand kan inschatten.