Jaguar Land Rover ontwikkelt zelflerende intelligente auto van de toekomst

11 JULI 2014
Onderzoekers bij Jaguar Land Rover verrichten baanbrekend werk op het gebied van geavanceerde technologie om een intelligente, zelflerende auto te ontwikkelen. Deze kan een compleet gepersonaliseerde rijbeleving bieden en ongevallen helpen voorkomen door ervoor te zorgen dat de bestuurder minder wordt afgeleid.
  • De intelligente auto zal een eigen ‘Smart Assistant’ aan boord hebben die tal van functies uitvoert, zodat de bestuurder zich volledig kan concentreren op het rijden.
  • Het baanbrekende systeem zorgt ervoor dat de bestuurder zo min mogelijk wordt afgeleid om het risico op ongevallen te verminderen.
  • Nieuwe, uiterst geavanceerde software herkent de bestuurder en leert zijn of haar voorkeuren. De software kan dan voorspellen wat hij of zij waarschijnlijk wil gaan doen en past voorkeuren aan op basis van variabelen zoals het weer en de planning van de dag.
  • De ‘Smart Assistant’ kijkt vooraf in de agenda en herinnert de bestuurder eraan de sporttas van zoon of dochter mee te nemen voor de sportdag.
  • De zelflerende auto leert iemands rijstijl en past die toe wanneer de Active Cruise Control wordt ingeschakeld.

Met behulp van de nieuwste technieken op het gebied van lerende machines en kunstmatige intelligentie zal de zelflerende auto van Jaguar Land Rover de bestuurder een uitgebreid aantal diensten aanbieden. Deze zijn mogelijk dankzij een nieuw leeralgoritme, dat kan herkennen wie in de auto zit en zijn of haar voorkeuren en rijstijl leert. De software gebruikt die informatie dan in combinatie met een aantal variabelen, zoals de agenda van de bestuurder, het tijdstip, de verkeersomstandigheden en het weer om te voorspellen wat hij of zij wil doen. Het systeem kan vervolgens vele van de dagelijkse ‘vervelende rijtaken’ overnemen, waardoor de bestuurder zich nog meer op weg en verkeer kan concentreren.

Dr. Wolfgang Epple, Director of Research and Technology van Jaguar Land Rover, verklaart:

“Wat wij met onze zelflerende technologie willen bereiken, is dat de bestuurder zo min mogelijk wordt afgeleid, wat het risico op ongevallen zal helpen verminderen. Door de bestuurder tijdens het rijden precies op het juiste tijdstip informatie te geven, zal hij of zij cognitief minder worden afgeleid. Op deze manier zal hij minder de neiging hebben om de blik van de weg af te wenden om onderweg door lijsten met telefoonnummers te bladeren, of om de spiegels, de temperatuur en de stoel in te stellen.”

“Tot dusver was het meeste onderzoek naar de zelflerende auto alleen gericht op voorspellingen rond verkeer of navigatie. Wij willen hier een grote volgende stap zetten met ons nieuwe leeralgoritme, dat een compleet gepersonaliseerde rijbeleving creëert op basis van de informatie die het over iemand leert en daarmee het rijplezier nog verder vergroot.”

De intelligente auto zal de bestuurder herkennen aan de smartphone of een ander apparaat dat hij of zij bij zich draagt. Tegen de tijd dat de bestuurder het portier van de auto heeft geopend, zijn de spiegels, het stuurwiel en de bestuurdersstoel ingesteld volgens de persoonlijke voorkeuren. De temperatuur in het interieur wordt op het gewenste niveau ingesteld en intelligent aangepast als het sneeuwt of regent.

Via de ‘Smart Assistant’ bekijkt de auto uw planning voor de dag en wordt het navigatiesysteem ingesteld, rekening houdend met de verkeersomstandigheden om files te vermijden. De auto voorspelt op basis van uw planning ook uw volgende bestemming.

De zelflerende auto zal ook weten wanneer u naar de sportschool gaat en hebben geleerd dat u op weg daar naartoe graag een bepaalde temperatuur kiest om op te warmen en op de terugweg een andere temperatuur om af te koelen. Als u altijd de massagefunctie gebruikt op een bepaald tijdstip of een bepaalde plaats tijdens een rit, zal de auto ook dat kunnen voorspellen.

Als u de kinderen naar school brengt, zal de auto elke passagier herkennen en iedereen zijn of haar voorkeur op infotainmentgebied aanbieden. Ook zal de ‘Smart Assistant’ voor vertrek in uw agenda kijken en u eraan herinneren (door een bericht te sturen naar uw smartphone) dat u de sporttassen van de kinderen moet meenemen omdat hij weet dat het vandaag sportdag is.

Als u gewoonlijk op een bepaald tijdstip of tijdens een bepaalde rit telefoneert, zal de auto dat voorspellen en u voorstellen te bellen. Indien u te laat dreigt te komen voor uw volgende afspraak, zal de auto suggereren om een e-mail te sturen of te bellen, met minimale of geen interactie van de bestuurder.

De zelflerende auto zal ook in staat zijn iemands rijstijl te leren kennen onder uiteenlopende verkeersomstandigheden en op verschillende soorten wegen. Wanneer de bestuurder de Adaptive Cruise Control inschakelt, zal de auto de geleerde afstandsinstellingen en acceleratieprofielen kunnen toepassen op de automatische snelheidsregeling.

“De ontwikkeling van een leerfunctie voor de Adaptive Cruise Control is een voorbeeld van hoe technologieconcepten als de zelflerende auto zullen zorgen dat eventuele intelligente auto's in de toekomst rijplezier zullen blijven bieden. Zeker met het oog op de ontwikkeling van zelfstandiger rijdende auto's in de loop van de komende 10 jaar,” voegt Dr. Epple nog toe. “Dat is belangrijk, omdat klanten in de toekomst nog altijd een emotionele band met de auto en een opwindende rijbeleving zullen verlangen, gecombineerd met de mogelijkheid om autonoom te rijden wanneer dat nodig is.”

De gepersonaliseerde rijbeleving hoeft ook niet beperkt te blijven tot de eigen auto van de bestuurder. Als iemand in de toekomst een intelligente Jaguar of Land Rover huurt, zal de auto de bestuurder en passagiers herkennen en hen dezelfde voorkeuren aanbieden als de instellingen die in de eigen auto zijn aangeleerd.

Enkele kenmerken van de zelflerende auto:

Personalisering van de auto: instelling van airconditioning, bestuurdersstoel, stuurwiel, spiegels en infotainment.

Voorspelling van bestemmingen: automatische invoer van een bestemming in het navigatiesysteem op basis van het gebruik van de auto in het verleden.

Brandstofassistent: stelt tankstations voor van het merk en op de locaties die de bestuurder prefereert, op basis van informatie uit het verleden. De auto laat, wanneer er lange ritten op het programma staan, een dag van tevoren weten of er genoeg brandstof in de tank zit.

Voorspellend bellen: voorspelt wie de bestuurder in een bepaalde situatie waarschijnlijk zal bellen.

Passagiersherkenning: activeert de persoonlijke voorkeursinstellingen op infotainmentgebied van de passagiers en stelt persoonlijke klimaatzones in.

Intelligente meldingen: op basis van de verkeerssituatie kan de auto inzittenden waarschuwen dat ze te laat zullen komen, of informatie geven die relevant is in bepaalde situaties, zoals de vertraging van een vlucht wanneer men naar de luchthaven rijdt.

Adaptive Cruise Control: wanneer de Adaptive Cruise Control wordt ingeschakeld, past de auto de afstandsinstelling en het acceleratieprofiel toe dat hij leert wanneer de bestuurder de wagen zelf bestuurt.