De geavanceerde technologie van de nieuwe Jaguar XE

15 JULI 2014
Jaguar onthult op 8 september tijdens een evenement in Londen de Jaguar XE, de nieuwste sportsedan van het merk. De auto wordt een rasechte driver’s car en zorgt voor een nieuwe definitie van het sportsedan-concept, een segment dat Jaguar ruim 50 jaar geleden creëerde met iconische modellen als de Mark II.
  • De compleet nieuwe Jaguar XE beleeft op 8 september in Londen zijn wereldpremière
  • De XE wordt een echte sportsedan met een in zijn klasse toonaangevende dynamiek, raffinement en technologie
  • De Integral Link achterwielophanging, een technologische primeur in deze klasse, garandeert een precies rijgedrag en een hoog rijcomfort
  • De exact afgestemde en van de F-TYPE afgeleide voorwielophanging is nauwkeurig en direct
  • Een geavanceerde, elektrische stuurbekrachtiging zorgt voor het vermaarde stuurgevoel en de nauwkeurige feedback waar Jaguar om bekendstaat
  • All Surface Progress Control, een wereldprimeur, garandeert dat de aangedreven achterwielen onder alle omstandigheden een goede tractie vanuit stilstand hebben

Met de XE introduceert Jaguar een enorme innovatie en absolute primeur in dit segment: een aluminium carrosserieconstructie. Deze lichtgewicht auto-architectuur biedt samen met de geavanceerde ondersteltechnologie en de nieuwe Ingenium-motorenfamilie unieke voordelen in deze klasse. Het resultaat: opwindende prestaties, grote wendbaarheid, precies en alert stuurgedrag, en geraffineerde en comfortabele rijeigenschappen.

Mike Cross, Chief Engineer, Vehicle Integrity, legt uit:“Jaguars hebben altijd al een uitstekende reputatie gehad door hun balans tussen rijprecisie en fantastisch rijcomfort. De XE is het hoogtepunt van alles dat het merk in de loop der jaren heeft geleerd. De Integral Link achterwielophanging biedt een combinatie van soepel rijcomfort en haarscherpe precisie die uniek is in dit segment. Wij liggen op schema om een auto op de markt te brengen die in dynamisch opzicht onze concurrenten het nakijken geeft.

Integral Link achterwielophanging

De in dit segment unieke Integral Link achterwielophanging biedt grote voordelen t.o.v. klassieke multilink wielophangingen. Door de stijfheid in dwars- en langsrichting biedt de Integral Link een rijgedrag met een uiterst nauwkeurige en strakke respons, maar blijft het rijcomfort verfijnd en luxueus.

Talloze componenten van de Integral Link ophanging zijn gemaakt van gesmeed of ‘hollow-cast’ aluminium, de optimale productietechnieken om een stevige en lichte constructie te realiseren.

Voorwielophanging gebaseerd op die van de F-TYPE

De double wishbone voorwielophanging van de Jaguar XE is bevestigd aan een subframe met veerbeentorens uit gegoten aluminium en zorgt voor een fantastisch weggedrag en de best mogelijke wegligging.

De geavanceerde constructie is gebaseerd op die van de F-TYPE en omvat enkele belangrijke componenten die voor eenzelfde stijfheid zorgen als in de Jaguar XFR. De XE zal daardoor een vergelijkbaar niveau van wendbaarheid en stuurfeedback bieden. Evenals bij de achterwielophanging zijn talloze componenten gemaakt van gegoten en gesmeed aluminium. Enkele worden geproduceerd volgens een gepatenteerd proces.

Toonaangevend stuurgevoel in zijn klasse

Jaguars staan bekend om hun uitstekende stuurgevoel. De XE wordt als eerste Jaguar uitgerust met de nieuwste generatie van elektrische stuurbekrachtiging, die stuurgedrag en -precisie naar een nog hoger niveau tilt.

Dankzij onze nieuwste software-algoritmes is nu een veel ruimere afstemming mogelijk dan met hydraulische systemen en kunnen wij een nog beter stuurgevoel creëren. Andere voordelen zijn de variabele stuurdemping, de lage krachtsinspanning bij manoeuvreren met lage snelheid en de mogelijkheid om de instellingen aan te passen via JaguarDrive Control. De elektrische stuurbekrachtiging maakt ook een aantal systemen mogelijk die de actieve veiligheid vergroten en de bestuurder ondersteunen.

All Surface Progress Control

Zelfs met de beste tractiecontrole kunnen auto’s met achterwielaandrijving het moeilijk hebben om vanuit stilstand weg te rijden op zeer gladde ondergrond. Daarom ontwikkelde Jaguar de All Surface Progress Control (ASPC), een compleet nieuw systeem in deze klasse.

ASPC werd ontwikkeld op basis van de tientallen jaren ervaring die Jaguar Land Rover heeft op het gebied van offroad-tractiesystemen. Het zorgt met behulp van elektronica voor grip op een manier die veel beter en efficiënter is dan wat de bestuurder zelf zou kunnen realiseren. Het systeem werkt als een cruise control voor lage snelheid en levert zelfs onder zeer gladde omstandigheden een optimale tractie zonder te slippen en zonder dat de bestuurder de pedalen hoeft te bedienen.

EINDE BERICHT

Noot voor de redactie:

Dit is de eerste in een serie van vier technologische previews in aanloop naar de introductie van de nieuwe Jaguar XE. Deze serie persberichten vestigt de aandacht op techniek, design en technische ontwikkeling van de XE en geeft ook informatie over zijn geavanceerde aluminium architectuur, de unieke bestuurderondersteunende systemen en de nieuwe Ingenium-motorenfamilie.