Special Vehicle Operations bouwt F-TYPE service car concept voor Team Sky

21 JULI 2014
Nu Richie Porte voor Team Sky op een comfortabele positie staat in het algemeen klassement van de Tour de France, heeft Jaguar als innovatiepartner de ondersteuning aan Team Sky uitgebreid met een uiterst sportieve, custom-made F-TYPE Coupé. Die gaat het team inzetten tijdens de twintigste etappe van Bergerac naar Périgueux.

Deze custom-made ‘F-TYPE Coupé High Performance Support Vehicle’ concept is het werk van Jaguar Land Rover Special Vehicle Operations en is gebaseerd op de F-TYPE R Coupé, inclusief dezelfde 5.0 V8 supercharged benzinemotor met 405 kW/550 pk en 680 Nm. De Jaguar F-TYPE Coupé, die onlangs werd geïntroduceerd, is Jaguar’s meest dynamische en prestatiegerichte productiemodel ooit.

Jaguar heeft geen productieplannen voor dit unieke F-TYPE Coupé service car concept. De technici van Jaguar Land Rover Special Vehicle Operations kregen specifiek de opdracht om één auto voor Team Sky te ontwikkelen en deze spectaculaire variant van de F-TYPE zal de wielrenners van Team Sky op zaterdag 26 juli volgen en ondersteunen.

Specifieke aanpassingen betreffen onder meer een nieuw draagsysteem voor twee fietsen. Het exterieur is voorzien van de bekende kleuren van Team Sky en deze tinten en andere teamuitingen zijn ook terug te vinden in het interieur. Verdere aanpassingen zijn een extra elektriciteitsvoorziening in de bagageruimte voor de voeding van radio’s, versterkers, microfoons, claxons en televisies die worden gebruikt voor de communicatie tussen de raceleider van Team Sky en de rijders.

Sir Dave Brailsford, teamleider van Team Sky, verklaart: “Jaguar is een iconisch Brits merk en al vier jaar een integrale partner van Team Sky. Wij hebben al enorm geprofiteerd van hun reputatie en expertise op het gebied van technische vaardigheden en innovatie, met name bij de onlangs ontwikkelde Pinarello Dogma F8. De F-TYPE is een auto van wereldklasse waarmee wij het beste uit ons team kunnen halen op de TT-etappes.”

Mark Cameron, Brand Experience Director van Jaguar Land Rover, voegt hier aan toe: “Jaguar heeft sinds het eerste seizoen met Team Sky in 2010 veelzijdige ondersteuningsauto’s geleverd. De ontwikkeling van deze F-TYPE Coupé is opnieuw een voorbeeld van onze gezamenlijke visie voor het verleggen van grenzen en het leveren van technisch vernieuwende oplossingen die de prestaties van het team, zowel op als naast de fiets, verbeteren. De uitstraling van de F-TYPE Coupé zal op etappe 20 uiteraard ook extra aandacht voor Team Sky en onze unieke partnership opleveren.”

Als officieel leverancier van Team Sky sinds 2010, heeft Jaguar vol trots ondersteuning verleend bij de opeenvolgende successen in 2012 en 2013, waarbij de technici van het Britse merk Team Sky hebben voorzien van een vloot volledig nieuwe en krachtige Jaguars XF Sportbrake.