Jaguar Land Rover Special Operations koopt historische Britse autocollectie aan

25 JULI 2014
Jaguar Land Rover heeft de grootste privécollectie ter wereld van Britse klassieke auto’s aangekocht. De collectie, die werd opgebouwd door de Britse classic car-liefhebber James Hull, omvat meest Britse klassieke auto’s, inclusief talloze belangrijke Jaguars, zoals een XKSS en diverse C-, D- en E-Types. De aanschaf benadrukt Jaguar Land Rover’s grotere aandacht voor het eigen erfgoed. De klassiekers zullen actief worden ingezet om het merk Jaguar bij evenementen te vertegenwoordigen en om de merkbeleving van Jaguar Land Rover te ondersteunen.
  • Jaguar Land Rover heeft de grootste privécollectie ter wereld van Britse klassieke auto’s aangekocht, met daarin veel Jaguars, inclusief een SS100, een zeldzame aluminium XK120, vroege E-Types en een MK X van Sir William Lyons
  • Aanschaf benadrukt Jaguar Land Rover’s investering in de historie van de onderneming
  • De auto’s in de collectie dragen bij aan de Jaguar Land Rover merkbeleving en worden actief ingezet om het merk Jaguar bij evenementen te vertegenwoordigen en om wereldwijd unieke rijbelevingen voor klanten aan te bieden.

De unieke collectie bestaat uit meer dan 130 gerestaureerde Jaguars, variërend van het allereerste begin van het merk als carrosseriebouwer in de jaren 20 tot meer dan 20 XJ Saloons van verschillende uitvoeringen. Daartussenin zijn praktisch alle andere Jaguar modellen vertegenwoordigd, zoals de vooroorlogse SS100, zeven XK 120’s – inclusief een zeldzame aluminium variant, C- en D-Types, een XKSS, acht E-Types, 30 klassieke Jaguar ‘Mark’ saloons en 19 XJS-modellen. Veel auto’s hebben bovendien interessante of beroemde eigenaars gehad. Het grootste deel van de verzameling verkeert in topconditie en vele auto’s hebben fascinerende histories. Naast de Jaguars omvat de collectie ook talloze iconische modellen van andere Britse merken.

De aanschaf van de collectie is onderdeel van een grotere inzet van Jaguar Land Rover om het rijke erfgoed van beide merken te beschermen en onder de aandacht te brengen. Dit volgt op de introductie van de nieuwe Special Operations-divisie, die speciale uitvoeringen gaat creëren zoals de Jaguar Project 7 en de bouw van zes perfecte reproducties van de E-Type Lightweight uit 1963..

John Edwards, Managing Director van Special Vehicle Operations, benadrukt het belang van de investering: “Wij zijn verheugd dat Jaguar Land Rover tot een overeenkomst is gekomen met James Hull om de toekomst van deze belangrijke collectie Jaguars en andere Britse auto’s te waarborgen. Evenals James willen wij deze collectie graag in Groot-Brittannië houden en in de toekomst zullen wij met hem blijven samenwerken om onze Heritage-activiteiten verder uit te breiden.”

James Hull is enthousiast over de overeenkomst: “Het vinden van de juiste eigenaar van mijn over decennia opgebouwde collectie was een grote zorg. In de afgelopen jaren heb ik Jaguar Land Rover goed leren kennen, onder meer door het uitlenen van auto’s voor evenementen als de Mille Miglia en ondersteuning van het merk in China. Bij hen is de collectie in goede handen.”